لیفت صورت

لیفت کامل صورت

لیفت صورت

با توجه به بررسی انجمن جراحی پلاستیک زیبایی آمریکا، لیفت صورت سومین جراحی زیبایی محبوب در سال 2019 بوده است و تنها  جراحی زیبایی بینی و جراحی پلک از آن پیشی گرفته است.

بنابراین درک تاریخچه، آناتومی مربوطه و تفاوت های فنی آن برای جراحان زیبایی مهم است. این جراحان نه تنها باید از تکنیک های جراحی دقیق برخوردار باشند، بلکه باید مهارت های جراحی عالی را نیز برای دستیابی به نتایج مطلوب بیمار داشته باشند.

لیفت صورت برای زیباسازی و جوان سازی پوست بروش جراحی انجام می گیرد ودر سالهای اخیر پیشرفتهای وسیعی در تکنیکهای جراحی ان بوجود امده است.

از دست رفتن قوام عضلانی و چروک صورت، باعث ناراحتی افراد شده و جراحی لیفت صورت، تاثیر شگفت‌انگیزی بر بازیابی اعتماد به نفس چنین اشخاصی دارد. در لیفت کامل صورت، تمرکز جراح بر روی برطرف نمودن علائم پیری در صورت، گونه، زاویه فک و گردن است.

عمل لیفت صورت باعث ایجاد ظاهری جوان تر شده و افتادگی پوست را کاهش می دهد و همچنین باعث از بین رفتن خطوط و چین و چروک بر روی پوست خواهد شد.

درحال حاضرفقط جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی و همچنین جراحان سر و گردن که دوره فلوی لیفت صورت را گذرانده اند دارای صلاحیت علمی و عملی جراحی لیفت صورت می باشند.

لیفت صورت ( فیس لیفت یا بالا کشیدن پوست ) روشی نوین در راستای جوان سازی صورت بوده و روشی متعارف در حوزه پزشکی است که البته حتما می بایست توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی صورت پذیرد

تاریخچه

لیفت صورت، که از نظر فنی به عنوان ریتیدکتومی شناخته می شود، نوعی عمل جراحی زیبایی است که برای ایجاد جوانی بیشتر استفاده می شود.

در زبان یونانی باستان،   rhytids به معنی چروک و ektome   به معنی بریدن است

بنابر این ریتیدکتومی یا لیفت صورت به معنای برداشتن جراحی چین و چروک های صورت است.

در 70 سال اول قرن بیستم، لیفت صورت با کشیدن پوست صورت و بریدن قسمت های شل انجام می شد.

اولین لیفت صورت مستند توسط یوگن هولندر در سال 1901 در برلین انجام شد، که شامل برداشتن پوست اضافی و ترمیم مجدد با کمترین آسیب بود.

یک زن اشراف سالخورده لهستانی از او خواست: گونه ها و گوشه های دهانش را لیفت کند. پس از بحث‌های فراوان، او سرانجام اقدام به بریدن یک تکه پوست بیضوی اطراف گوش کرد.

 اولین کتاب درسی در مورد جراحی زیبایی صورت در سال 1907 توسط چارلز میلر در شیکاگو با عنوان تصحیح عیوب ظاهری نوشته شد.

پس از پایان جنگ جهانی اول در سال 1918، تقاضا برای جراحی های ترمیمی رو به فزونی گذاشت و پذیرش فرهنگی جراحی پلاستیک به طور کلی افزایش یافت.

 در سال 1919 دکتر پاسات یکی از اولین مقالاتی را در مورد لیفتینگ صورت منتشر کرد که عمدتاً شامل برجسته کردن و تغییر موقعیت پوست صورت بود. پس از این، بسیاری دیگر شروع به نوشتن مقالاتی در مورد لیفتینگ در دهه 1920 کردند. از آن زمان به بعد جراحی زیبایی در مقیاس وسیع انجام شد که اساس ان جراحی ترمیمی بود.

در سال 1968، جراح پلاستیک سوئدی ترود اسکوگ اولین کسی بود که یک عمل لیفت صورت را با تشریح فاسیای سطحی صورت را گزارش کرد که منجر به نتیجه خوب و ماندگاری طولانی‌ترشد. در مطالعات تشریحی سال 1976 میتز و پیرونی، این فاسیا سیستم عضلانی آپونورتیک سطحی نامیده شد.

 پس از مرگ اسکوگ بر اثر حمله قلبی، مفهوم سیستم آپونورتیک عضلانی سطحی (SMAS) به سرعت ظهور کرد تا به روش استاندارد لیفت صورت تبدیل شود، که اولین تغییر ابتکاری در جراحی لیفت صورت در بیش از 50 سال بود، تکنیک جراحی که اکنون به عنوان ریتیدکتومی  SMAS شناخته می شود.

در سال 1983 لیفت صورت با تکنیک سه سطحی توسط دکتر حمراه برای بهبود کانتورینگ گردن معرفی شد با این حال، این روش جراحی منجر به بهبودی ظاهر چین‌خوردگی کناره لب و یا شلی بافت‌های نرم میانی صورت نمی گردد.

 در سال 1990،دکتر حمرا ریتیدکتومی با صفحه عمیق را برای تشریح بیشتر عضلات و رباط های نگهدارنده گونه به منظور تغییر موقعیت چربی مالار و در نتیجه از بین بردن چین های کناره لب معرفی کرد.

 در سال 1991، پروفسور حمرا تکنیک خود را به “لیفت صورت ترکیبی” تغییر داد تا با جراحی بر روی عضله اطراف چشم ، بهبود ظاهر پلک و گونه مورد توجه قرار گیرد، و امکان تغییر موقعیت چربی زیر چشمی را برای تصحیح گود شدگی ناحیه زیر چشم فراهم سازد.

امروزه تنوع بی‌شماری از تکنیک‌های لیفت صورت وجود دارد که برای رسیدگی به اولویت‌های خاص بیمار بر اساس معاینه فیزیکی توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی طراحی شده‌اند.

اناتومی و فیزیولوژی

با گذشت زمان و افزایش سن به جهت شرایط محیطی مختلف،نوع تغذیه،نورافتاب و ژنتیک، پوست صورت دچار تغییرات زیادی شده و ظاهر شخص را به سمت میان سالی و پیری سوق می دهد.

پیری صورت به دلیل اثر گرانشی بروی بافت‌های نرم ،ضعیف شدن رباط‌های معلق همراه با شلی پوست،تحلیل چربی زیر جلدی و تحلیل استخوان می باشد.

 این فرآیند منجر به ظاهرتو خالی در نواحی گیجگاهی، افتادگی گونه ، عمیق شدن چین اطراف لب می شود.

افتادگی بالشتک های چربی صورت و رباط های معلق اطراف، چین های نازولبیال را عمیق تر می کند.

تحلیل تدریجی استخوان در استخوان های فک بالا و اطراف چشم نیز شیار پلکی -گونه را برجسته می کند و باعث افتادگی بافت های نرم پلک تحتانی می شود.

 پایین آمدن پد چربی بوکال موجب تشکیل لپ و منحرف شدن مرز نسج نرم فک تحتانی  میگردد و دلیل رایجی است که افراد به دنبال جراحی لیفت صورت  هستند.

افتادگی نسج نرم فک تحتانی را اغلب می توان تنها با لیفت صورت SMAS  درمان کرد.

 با این حال، اگر ساختارهای میانی صورت مانند چین‌های گونه و اطراف لب نیاز به جوان‌سازی داشته باشند،جراحی لیفت صورت با صفحه عمیق یا ترکیبی ممکن است مناسب‌تر باشد.

درک کامل آناتومی، به ویژه شناخت لایه های صورت با یکدیگر، برای موفقیت هر جراحی و اجتناب از عوارض بسیار مهم است.  جراح پلاستیک  باید اموزش و تجربه لازم در خصوص اناتومی صورت را داشته باشد.

در سالهای اخیر شناخت و مشخص شدن فاشیای سطحی و  پوشاننده عضلات صورت به طور خاص تأثیر زیادی بر درک فعلی از روند پیری صورت و همچنین بر تکامل تکنیک‌های جراحی لیفت صورت داشته است .

یکی دیگر از نکات مهم در هر جراحی صورت، محل عصب صورت است.

 عصب صورت از طریق سوراخ استیلوماستوئید از استخوان تمپورال جمجمه خارج می شود و از پارانشیم غده پاروتید عبور می کند و به شاخه های اصلی خود تقسیم می گردد.

 به طور کلاسیک، شاخه‌های عصب صورت به‌عنوان 5 بخش اصلی توصیف می‌شوند:

  1. پیشانی- گیجگاهی
  2. زیگوماتیک
  3. باکال
  4. فک پایینی حاشیه‌ای
  5. گردنی

در جراحی لیفت صورت، شاخه های پیشانی و حاشیه ای فک پایین ،شایع ترین اعصاب حرکتی می باشند که ممکن است صدمه ببینند.

جراحی لیفت گردن اغلب همزمان با لیفت صورت انجام می شود تا ظاهری متعادل تر و جوانتر به دست آید.

چرا لیفت صورت

سالمندی اجتناب ناپذیر است و در چهره بیشتر دیده می شود، احتمالاً بیشترین تأثیر روانی و اجتماعی را در جامعه امروزی دارد. این تغییرات بیرونی اغلب منعکس کننده روحیه و شخصیت درونی ما نیست. لیفت صورت نوعی عمل جراحی است که این نگرانی ها را تا حدی متغیر برطرف می کند و به بازگرداندن برخی از تغییرات مربوط به افزایش سن کمک می کند.

ریتیدکتومی برای جوانسازی صورت و کاهش اثرات پیری انجام می شود.

لیفت صورت یک عمل جراحی زیبایی برای ایجاد ظاهری جوان تر در صورت است.

 این روش می تواند افتادگی پوست را کاهش دهد. همچنین می تواند به صاف شدن چین های پوست روی گونه ها و خط فک کمک کند.

لیفت صورت را ریتیدکتومی نیز می نامند.

در طول لیفت صورت، یک فلپ از پوست در هر طرف صورت به عقب کشیده می شود. بافت های زیر پوست تغییر می کند و پوست اضافی برداشته می شود. بنابراین به صورت فرمی جوان تر می دهد.

لیفت گردن اغلب به عنوان بخشی از لیفت صورت انجام می شود. چربی و افتادگی پوست گردن را کاهش می دهد.

ریتیدکتومی که به عنوان لیفت صورت نیز شناخته می شود، یک روش جراحی است که هدف آن جوان سازی بافت های نرم صورت برای دستیابی به ظاهری جوان تر و هماهنگ تر است

ریتیدکتومی تنها یکی از روش‌های درمانی موجود برای بیماران سالخورده صورت است که برای تغییر موقعیت بافت نرمی که در طول زمان نزول کرده‌اند و کاهش مقدار پوست اضافی موجود است.

نوع لیفت صورت بر اساس نگرانی های زیبایی شناختی بیمار خواهد بود.

 ارزیابی کامل کیفیت پوست، چین و چروک صورت، نزول و آتروفی چربی، و تحلیل اسکلتی باید در طول مشاوره قبل از عمل انجام شود تا انتظارات واقع بینانه از نتایج جراحی ایجاد شود.

 آنالیز و عکاسی صورت  با نمای جلویی، جانبی، مایل و پایه و توجه ویژه به عدم تقارن صورت، بی نظمی های زوایای صورت و خطوط مو باید مستند شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار و جراح انتظارات مشترکی دارند.

به بیمارانی که عمدتاً نگران شلی یا افتادگی گردن با یا بدون باند پلاتیسمی هستند، ممکن است ریتیدکتومی   SMAS  و سرویکوپلاستی پیشنهاد شود.

 اگر چینهای اطراف لب عمیق و یا نزول چربی گونه از نگرانیهای اصلی زیبا جو باشد،لیفت صورت سطح عمیق یا لیفت کمکی میانی صورت تکنیک جراحی مناسبی است.

 ریتیدکتومی کامپوزیت، که شامل یک جراحی سطح عمیق با تغییر موقعیت اضافی SOOF است، برای بهبود بیشتر اتصال پلک به گونه مناسب است.

بنابراین، رویکرد جراحی توسط نگرانی های زیبایی شناختی بیمار دیکته می شود.

 تکنیک‌های مختلف ریتیدکتومی را می‌توان با درمان‌های کمکی مانند:

  • لیفت ابرو
  • بلفاروپلاستی
  • جراحی لیفت گردن
  • ویزر لیپوی گردن
  • پرکننده‌های زیر جلدی
  • انتقال چربی
  • لایه‌برداری با لیزر

 برای مدیریت پیری صورت با رویکرد درمانی چند سطحی ترکیب کرد.

مزیت لیفت صورت

از ویژگی ها و مزایای لیفت کامل صورت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف پوست اضافه ناحیه صورت
  • اصلاح و بهبود افتادگی ظاهر گونه
  • اصلاح پوست اضافی در ناحیه فک (غبغب)
  • حذف افتادگی پوست و شل بودن در ناحیه گردن
  • حذف چین و چروک و خطوط صورت
  • حذف چین های عمیق پوست از کناره های بینی تا گوشه دهان
  • زاویه سازی صورت
  • شادابی و طراوت پوست
  • سفت شدن لایه پوست صورت
  • جوانی و افزایش اعتماد به نفس

لیفت صورت ( کشیدن پوست صورت ) روشی نوین در راستای جوان سازی صورت بوده و روشی متعارف در حوزه پزشکی است که البته حتما می بایست توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبایی و ترمیمی صورت پذیرد

روشهای مختلف لیفت صورت

در واقع لیفت کامل صورت به دو دسته لیفت با روش جراحی (تهاجمی) و لیفت با روش غیر جراحی (غیر تهاجمی) تقسیم شده که بسته به شرایط فرد و پوست صورت توسط فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بررسی و اقدام می گردد.

 لیفت با روش جراحی تهاجمی (ریتیدکتومی)» این روش مناسب زمانی است که پوست بیش از اندازه شل و یا چین و چروک بر روی آن به قدری عمیق باشد که  روش های غیر تهاجمی قادر به بازیابی ان نباشد. البته این روش دارای محدودیت سنی بوده که بین 45 تا 65 سال سن معمول استفاده از روش جراحی لیفت صورت است .

بر مبنای معاینه صورت ،شرایط فیزیکی و مشاوره حضوری زیبا جو و سطح انتظارات شخص از روشهای مختلف جراحی بهره خواهید برد.

لیفت با روش غیر جراحی غیر تهاجمی» این روش مربوط به زمانی است که فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و یا متخصص پوست تشخیص دهد جوانسازی و فیس لیفت از طریق روش های غیر جراحی مؤثر بوده و قابل انجام است. در این سبک از جوانسازی پوست  از روش های مختلف استفاده میشود  که در ادامه به آنها می پردازیم.

روشهای جراحی لیفت صوت

بسیاری از روش های مختلف برای ریتیدکتومی استفاده می شود.

تفاوت ها بیشتر در نوع برش، تهاجمی بودن و ناحیه ای از صورت است که درمان می شود.

 هر جراح انواع مختلفی از جراحی لیفت صورت را انجام می دهد.

 در یک مشاوره، روشی با بهترین نتیجه برای هر بیمار انتخاب می شود.

انتظارات بیمار، سن، زمان بهبودی احتمالی و نواحی مورد درمان، بخشی از عوامل متعددی است که قبل از انتخاب روش ریتیدکتومی در نظر گرفته می شود.

  • لیفت صورت فقط با برداشتن پوست اضافه Skin-only facelift  

در 70 سال اول قرن بیستم، لیفت صورت با کشیدن پوست صورت و بریدن قسمت های شل انجام می شد که با نتایج طولانی مدتی همراه نبوده است.

در این لیفت صورت، فقط پوست صورت لیفت می شود و  SMAS زیرین و  عضلات یا ساختارهای دیگر دست نخورده باقی می مانند.

با متلاشی شدن الیاف الاستین، خود پوست در بیماران مسن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

 لیفت صورت فقط با پوست نیاز به مهارت در درک میزان برداشتن ایمن پوست و بردار کشش دارد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 این کار را می توان با یک بیضی ساده از پوست برداشته و با کمترین تضعیف فلپ های پوستی یا به طور گسترده تر با فلپ های بزرگ پوست انجام داد.

دلیل توجه به این گزینه این است که عوارض کمتری دارد و بهبودی سریع‌تری دارد.

در حقیقت این نوع لیفت با ماندگاری کوتاه و نتایج ضعیفی همراه است.

  • لیفت سیستم آپونورتیک عضلانی سطحی SMAS rhytidectomy

لایه SMAS (سیستم آپونورتیک عضلانی سطحی) از رباط‌های آویزان تشکیل شده است که چربی گونه را می‌پوشانند و در نتیجه باعث می‌شوند در وضعیت طبیعی خود باقی بمانند.

 تعلیق مجدد و محکم کردن لایه آناتومیک SMAS می تواند با مقابله با افزایش سن و سستی ناشی از جاذبه منجر به جوانسازی صورت شود.

در لیفت صورت مرسوم، برشی در جلوی گوش ایجاد می‌شود که تا خط مو کشیده می‌شود.

برش در اطراف پایین گوش و سپس پشت آن منحنی می شود و معمولاً در نزدیکی خط مو در پشت گردن به پایان می رسد.

 پس از ایجاد برش پوست، پوست از بافت‌های عمیق‌تر با چاقوی جراحی یا قیچی روی گونه‌ها و گردن جدا می‌شود.

 در این مرحله، بافت‌های عمیق‌ترلایه  SMAS (سیستم آپونورتیک عضلانی سطحی) را می‌توان با بخیه، با یا بدون برداشتن برخی از بافت‌های عمیق‌تر اضافی، سفت کرد.

 پوست مجدداً پوشانده می شود و مقدار پوست اضافی که باید برداشته شود با قضاوت و تجربه جراح تعیین می شود. سپس پوست اضافی برداشته می شود و برش های پوست با بخیه و منگنه بسته می شود.

در این روش بر مبنای بررسی و ملاحظات قبل از عمل ممکن است با دو تکنیک متفاوت انجام پذیرد:

  Plication (folding): لیفت صورت به روش تقویت سیستم آپونورتیک عضلانی سطحی صورت روشی است که در ان فاشیای پوشاننده عضلات صورت تقویت و روی هم دوخته می شود.

Imbrication: در این روش قسمت ضعیف شده فاشیا برداشته و سپس تقویت می شود.

  • لیفت صورت در سطح عمیق (deep-plane rhytidectomy)

به منظور تصحیح عمیق شدن چین نازولبیال با دقت بیشتری، لیفت صورت عمقی طراحی شد. تفاوت  ان با لیفت SMAS در آزاد کردن چربی گونه و برخی از عضلات از سطح استخوانی آنها است.

این تکنیک خطر بیشتری در آسیب رساندن به عصب صورت دارد و جراح باید تجربه و شناخت کافی در این روش جراحی لیفت صورت داشته باشد.

لیفت SMAS یک روش موثر برای تغییر موقعیت عضله پلاتیسما است.

 با این حال، به گفته برخی از جراحان، چین های نازولبیال با لیفت صورت سطح عمیق یا لیفت صورت کامپوزیت بهتر برطرف می شوند.

  • Minimal Access Cranial Suspension (MACS) lift

امکان تصحیح اجزای افتادگی صورت را از طریق یک برش کوتاه و حداقلی فراهم می‌کند و با آویزان کردن آنها از بالا، آنها را به صورت عمودی بالا می‌برد.

 مزایایی برای لیفت صورت MACS در مقابل لیفت صورت سنتی وجود دارد.

 MACS-lift از جای زخم کوتاه‌تری در جلوی گوش استفاده می‌کند که پنهان کردن آن بسیار آسان‌تر است.

به طور کلی، جراحی لیفت MACS ایمن تر است، زیرا پوست کمتری بلند می شود.

این بدان معنی است که خطر خونریزی و آسیب عصبی کمتر است.

این عمل همچنین زمان کمتری می برد و به جای 3.5 ساعتی که لیفت صورت سنتی نیاز دارد، 2.5 ساعت طول می کشد.

 همچنین دوره نقاهت کوتاه تری وجود دارد، به جای 3 تا 4 هفته، 2 تا 3 هفته.

  نتایج MACS-lift بسیار طبیعی است در حالی که لیفت صورت مرسوم اغلب منجر به ظاهری با پوست کشیده تر می شود.

 لیفت MACS با موفقیت برای اصلاح عوارض پس از لیفت صورت با نخ با استفاده شده است.

  • لیفت صورت ترکیبی Composite facelift

همانند لیفت صورت با سطح عمیق، در لیفت صورت کامپوزیت، لایه عمیق تری از بافت متحرک و جابجا می شود.

تفاوت بین این تکنیک‌های عمل، تغییر موقعیت اضافی و تثبیت عضله چشمی چشم در عمل لیفت صورت کامپوزیت است.

 

  • لیفت صورت در سطح استخوان subperiosteal facelift

با بهره مندی از تکنیک اندوسکوپی لیفت صورت ساب پریوستال با بلند کردن عمودی بافت‌های نرم صورت، جدا کردن کامل آن از استخوان‌های زیرین صورت و رساندن آن به موقعیتی زیباتر، اصلاح چین‌های عمیق بینی و افتادگی گونه‌ها انجام می‌شود.

 این تکنیک اغلب با تکنیک های استاندارد ترکیب می شود که جوانسازی طولانی مدت صورت را فراهم می کند و در تمام گروه های سنی انجام می شود.

تفاوت بین این لیفت با سایر لیفت ها در این است که لیفت صورت ساب پریوستال دوره طولانی تری از تورم صورت بعد از عمل دارد.

 

  • لیفت صورت با تزریق چربی face lift with fat injection

 جراحان شروع به مراقبت بیشتر برای به حداقل رساندن اسکارها، بازگرداندن حجم زیر جلدی از دست رفته در طول فرآیند پیری می کنند و با تزریق چربی خود فرد به طور همزمان با یا بدون لیفت صورت بهره خواهند برد.

  • مینی لیفت صورت Mini face lift

لیفت میانی صورت به افرادی پیشنهاد می‌شود که  تغییرات پیری در قسمت میانی صورت اتفاق می‌افتد، بدون اینکه درجات قابل‌توجهی از آویزان یا افتادگی گردن وجود داشته باشد.

کاندیدای ایده آل برای لیفت  میانی صورت زمانی است که فرد در دهه 40 خود قرار دارد و به نظر می رسد گونه ها آویزان هستند و ناحیه بینی لب دارای شلی یا چین خوردگی های پوستی است.

 مینی لیفت صورت کم تهاجمی ترین نوع لیفت صورت است که مشابه لیفت کامل صورت است، تنها تفاوت آن حذف لیفت گردن در روش مینی لیفت است.

 به دلیل شکل برش استفاده شده یا لیفت صورت با اسکار کوتاه به آن لیفت S نیز می گویند.

این لیفت راه حل موقتی تری برای پیری صورت است که زمان استراحت کمتری نیز دارد و برای افرادی انجام می شود که دارای چین های بینی عمیق، ساختارهای صورت آویزان هستند، اما همچنان گردنی سفت و منحنی دارند.

جراح برای دستیابی به ظاهری جوان‌تر، چندین برش کوچک در امتداد خط مو و داخل دهان ایجاد می‌کند، به این ترتیب لایه‌های بافت چربی را می‌توان بلند کرد و در جای خود قرار داد.

 به این ترتیب عملا  جای زخم  بسیار کمی وجود دارد.

 لایه چربی که روی استخوان گونه قرار دارد نیز برداشته شده و تغییر مکان می دهد.

 این باعث بهبود خطوط بینی به دهان و گردی روی استخوان گونه می شود.

 محل برش معمولاً از خط موی اطراف گوش با جای زخم هایی که در چین طبیعی پوست پنهان شده است، ایجاد می شود.

 مینی لیفت را می توان با آندوسکوپ انجام داد که برای تغییر موقعیت بافت های نرم استفاده می شود. پس از این، پوست توسط جراح با بخیه های کوچک تغییر مکان می دهد.

این نوع لیفت جایگزین خوبی برای لیفت کامل صورت برای افرادی است که پیری زودرس دارند.

زمان بهبودی نسبتا کوتاه است و این روش اغلب با بلفاروپلاستی (جراحی پلک) ترکیب می شود.

  • لیفت عضله گردن platysmaplasty

در مواردی که عضله پلاتیسمای گردن دچار روند پیری و از دست دادن حالت خود شده باشد تکنیک مناسبی جهت بازیابی جوانی در ناحیه گردن است.

روشهای غیر جراحی لیفت صورت

 هرآنچه باید در مورد  لیفت صورت غیر جراحی بدانید:

مزایا و معایب ان چیست؟

چقدر هزینه دارد؟

 چه کسی کاندیدای خوب است؟

از گزینه های درمانی چه انتظاری باید داشت؟

روند بهبودی چگونه است؟

در ذیل بصورت مختصر در مورد روشهای مورد استفاده لیفت غیر جراحی سخن خواهیم گفت:

لیفت صورت غیر جراحی چیست؟

لیفت صورت غیرجراحی ترکیبی از درمان‌های غیرتهاجمی یا کم تهاجمی جوان‌سازی پوست است که برای تازه کردن پوست پیر و آسیب‌دیده طراحی شده است.

این معمولا شامل تعدادی از روش‌های زیبایی است که خطوط و چین و چروک‌های ظریف را صاف می‌کنند، پوست سطحی آسیب‌دیده را لایه‌برداری می‌کنند یا از بین می‌برند، تولید کلاژن و الاستین جدید را تقویت می‌کنند و اثر لیفتینگ را ایجاد می‌کنند.

می توانید نگرانی های پوستی مانند آسیب های ناشی از نور خورشید، شلی پوست، اسکارهای آکنه و موارد دیگر را برطرف کنید.

این به شما امکان می‌دهد از روش‌های تهاجمی مانند لیفت صورت – و برش‌ها، بیهوشی و زخم‌های جراحی پلاستیک اجتناب کنید و در عین حال از مزایای ضد پیری متوسطی برخوردار شوید.

مزایا و معایب لیفت صورت بدون جراحی چیست؟

طرفداران:

حداقل زمان توقف وجود دارد. درمان‌های غیرتهاجمی ممکن است شما را برای چند روز متورم یا کبود کنند، اما همچنان زمان کمتری نسبت به جراحی لیفت صورت دارند که می‌تواند شما را تا سه هفته از کار خارج کند.

تنها شکلی از بیهوشی که برای هر یک از درمان های درگیر نیاز دارید، کرم بی حس کننده موضعی است (نه بیهوشی عمومی یا آرامبخش).

از آنجایی که این درمان ها نسبت به جراحی کمتر تهاجمی هستند، خطرات بالقوه کمتری برای سلامتی دارند.

 متوسط هزینه لیفت صورت غیرجراحی معمولا کمتر از جراحی لیفت صورت است.

مخالفان:

پس از مشاوره و معاینه فیزیکی پوست شما باید انتخاب روش درمانی شما به درستی انجام پذیرد در غیر این صورت از روش غیر جراحی سودی نخواهید برد.

شما به همان درجه ای از لیفت و سفت شدن که از لیفت صورت جراحی انتظار دارید، نخواهید داشت.

بعید است که لیفت صورت غیرجراحی شما طی یک جلسه انجام شود.

 شما نمی توانید تمام درمان های فردی خود را در یک روز انجام دهید و برخی از آنها به یک سری جلسات درمانی برای نتایج مطلوب نیاز دارند.

همه گزینه‌های درمانی غیرجراحی  اغلب به سه تا چهار بار در سال درمان‌های نگهدارنده مداوم نیاز دارند تا نتایج را حفظ کنند  

در حالی که سرمایه‌گذاری اولیه برای لیفت صورت غیرجراحی به طور قابل‌توجهی کمتر از جراحی است، درمان‌های نگهدارنده می‌توانند به سرعت به اندازه (یا بیشتر) هزینه‌های زیر چاقو افزایش پیدا کنند.

 

هزینه لیفت صورت بدون جراحی چقدر است؟

از آنجایی که لیفت صورت غیرجراحی گروهی از درمان‌های متناسب با نیازهای خاص شما است، تعیین یک برآورد هزینه یک ‌اندازه برای همه می‌تواند دشوار باشد.

بهترین گزینه برای پیش‌بینی هزینه‌تان این است که با دو یا چند جراح پلاستیک مشورت کنید تا توصیه‌های عملی خاص و برآورد هزینه را دریافت کنید

مزایای درمان های غیر جراحی لیفت صورت چیست؟

ترکیب مناسب روش‌های زیبایی غیرتهاجمی می‌تواند ظاهری شاداب‌تر و جوان‌تر برای افرادی با علائم خفیف تا متوسط پیری ایجاد کند. 

معمولا بیماران در محدوده سنی 30 تا 50 سال را با لیفت صورت غیرجراحی درمان می کنیم.

با متخصص پوست یا جراح پلاستیک خود صحبت کنید تا بهترین گزینه های لیفت صورت غیرجراحی را برای شما تعیین کند.

 آن‌ها می‌توانند مناسب‌ترین روش‌ها را برای نگرانی‌های خاص پوست شما توصیه کنند، در حالی که رنگ پوست و نوع پوست شما را در نظر می‌گیرند،  روش‌هایی را که می‌تواند  کمترین عوارض جانبی را داشته باشد به شما پیشنهاد دهند.

فقط به خاطر داشته باشید که تکنیک‌های غیرتهاجمی نمی‌توانند به افتادگی شدید پوست یا سفت کردن ماهیچه‌های زیرین، به‌ویژه در امتداد گردن ، مانند لیفت صورت یا لیفت گردن کمک کنند.

 

ممکن است مفید باشد که لیفت صورت غیر جراحی را نه به عنوان جایگزینی برای لیفت صورت جراحی، بلکه به عنوان یک درمان پیشگیرانه در نظر بگیرید.

رفع برخی آسیب ها و مراقبت خوب از پوست می تواند نیاز به لیفت صورت را برای سال های زیادی از بین ببرد.

چه کسی کاندیدای مناسب برای لیفت صورت غیرجراحی است؟

اینکه چگونه گزینه‌های غیرتهاجمی لیفت صورت برای شما کار می‌کنند به آناتومی، خاصیت ارتجاعی پوست و نگرانی‌های شما بستگی دارد، اما معمولاً ترکیبی از این درمان‌ها استفاده می‌شود.

پرکننده‌های تزریقی:

 مانند رستیلن و ژوویدرم بر پایه اسید هیالورونیک می‌توانند به گونه‌ها حجم دهند و انحنای گونه‌ها را بازگردانند و قسمت پایین صورت را کمی بلند کنند.

 آنها همچنین می توانند شقیقه های توخالی را پر کنند، خطوط ماریونت صاف (از گوشه های دهان تا چانه امتداد دارند)، چانه ضعیف یا فرورفته را تقویت کنند و خط فک را مشخص کنند. برخی از پرکننده‌های پوستی مانند اسکالپترا و رادیس نیز می‌توانند تولید کلاژن را تا سه سال تحریک کنند و پوست را کمی سفت کرده و درخشندگی آن را افزایش دهند.

نوروتوکسین‌ها:

 مانند بوتاکس، دیسپورت، زئومین و مسپورت به طور موقت ماهیچه‌ها را شل می‌کنند تا ظاهر خطوط و چین و چروک‌ها، به‌ویژه خطوط اخم و چروک‌های پیشانی را به حداقل برسانند.

 ترکیبی از فیلرها و تعدیل کننده های عصبی اغلب لیفت صورت مایع نامیده می شود.

درمان‌های لایه‌برداری:

 مانند لایه‌ برداری شیمیایی و لیزر، می‌توانند با لایه‌ برداری لایه‌های بالایی و افزایش گردش سلولی، سطح پوست را بازسازی کنند. آنها می توانند رنگ و بافت پوست را یکنواخت کنند، آسیب های ناشی از نور خورشید را برطرف کرده و ظاهر چین و چروک را به حداقل برسانند.

درمان‌های سفت‌کننده پوست:

 از جمله فیس تایت و اولتراپی ، به ترتیب از انرژی فرکانس رادیویی و اولتراسوند برای رساندن گرما به سلول‌های تولیدکننده کلاژن و الاستین در درم استفاده می‌کنند. این یک پاسخ ترمیمی را شروع می‌کند که پروتئین‌های ساختاری کلیدی بیشتری را برای پوست سفت‌تر و کشیده‌تر در طول زمان تولید می‌کند.

لیفت با نخ:

 یکی دیگر از گزینه‌های غیرجراحی، بخیه‌های قابل حل را زیر پوست خود قرار دهید تا به عنوان داربست داخلی عمل کنند که تولید کلاژن را بالا می‌برد و تحریک می‌کند.

 

در طول لیفت صورت غیر جراحی چه اتفاقی می افتد؟

فیلرها

برای افزایش حجم و شکل یا صاف کردن چین و چروک های عمیق تزریق می شوند. این فرآیند سریع (15 تا 30 دقیقه) و قابل تحمل است، اگرچه تزریق‌های عمیق‌تر آسیب بیشتری می‌زند. برخی از بیماران کرم بی حس کننده را انتخاب می کنند، به خصوص در مناطق حساسی مانند لب ها و چانه.

برخی از فیلرها با لیدوکائین بی حس کننده موضعی از قبل مخلوط می شوند. برای تزریق، پزشک از یک سوزن ریز یا یک لوله کوچک به نام میکروکانولا استفاده می کند. بعد از هر شات، آن‌ها ناحیه را ماساژ می‌دهند تا فیلر پخش شود تا اثری طبیعی داشته باشد.

 

بوتاکس

بوتاکس و سایر تعدیل کننده های عصبی شامل خراش های سریع و نسبتاً بدون درد هستند. پزشک شما می تواند از کرم بی حس کننده استفاده کند، اما بیشتر افراد این مرحله را نادیده می گیرند. پس از تزریق، به شما کمپرس یخ داده می شود تا به مدت 5 تا 10 دقیقه روی محل های تزریق بمالید تا کبودی و تورم به حداقل برسد.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی برای لیفت صورت غیر جراحی معمولا سطحی است. قبل از لایه برداری با عمق سبک یا متوسط، ممکن است یک بی حس کننده موضعی به شما داده شود.

سپس پوست را تمیز می کنند تا هرگونه آرایش یا روغنی که ممکن است مانع از نفوذ لایه برداری شود، پاک شود.

 سپس محلول شیمیایی قبل از خنثی شدن با آب و پاک کردن آن برای مدت زمان مشخصی (از چند دقیقه تا یک ساعت) استفاده می شود.

به دنبال ان لایه ای از مرطوب کننده روی پوست قرار می گیرد تا پوست تازه درمان شده را تسکین و محافظت کند.

لایه برداری با لیزر

 در حین لیفت صورت غیر جراحی معمولاً غیرآبلیوتیو است، به این معنی که لایه سطحی پوست را دست نخورده باقی می‌گذارد که به زمان کمتری نیاز دارد.

لیزر ابلیتیو تقریباً مانند عمل جراحی دوره نقاهت طولانی تری دارد.

پس از بی حسی موضعی، پزشک از ژل مبتنی بر آب استفاده می‌کند تا از پوست شما محافظت کند، و سپس لیزر را روی پوست می‌چرخاند و گردش سلولی و تولید کلاژن را تحریک می‌کند. درمان با لیزر غیرآبلاتیو معمولاً حدود 30 دقیقه طول می کشد.

درمان‌های سفت‌کننده پوست، مانند اولتراپی و ترماژ، ناراحت‌کننده هستند، بنابراین داروهای مسکن و بی حسی بیشتری مورد نیاز است. پس از استفاده از ژل رسانا، ارائه‌دهنده شما از یک دستگاه دستی برای رساندن انرژی به لایه‌های عمیق‌تر پوست استفاده می‌کند که باعث ایجاد ریز آسیب و افزایش تولید کلاژن می‌شود.

 یک جلسه متمرکز روی صورت باید بین 45 تا 60 دقیقه طول بکشد.

دکتر غلامحسین غرابی جراح پلاستیک صورت پاسخ ی دهد:

  یک سوال بزرگ برای بیماران این است که  با چه دستوری باید تحت درمان قرار گیرند؟

 یک پزشک با تجربه با دسترسی به چندین گزینه درمانی می تواند برنامه مراقبت زیبایی شما را بر اساس اهداف شما توصیه کند:

 به طور معمول به بیماران پیشنهاد می کنم قبل از درمان های پوستی تحت درمان بوتاکس قرار گیرند.

  اثرات محرک کلاژن لیزر یا لایه برداری درزیبا جویانی انجام شود  که پوست هیچ چین و چروک دینامیکی ایجاد نمی کند.

 اگر افراد تحت اولتراپی هستند، پیشنهاد می‌کنم اولتراپی قبل از پرکننده‌های اطراف گونه و خط فک انجام شود، به دلیل پتانسیل اولتراپی برای تخریب فیلر زیرین.

 اینها نکات ظریفی بودند که طی سالها اموزش و تجربه به مراجعین عزیز توصیه می کنم.

مشاوره قبل از عمل لیفت صورت

هر لیفت صورت یک روش فردی است که نتایج آن به انتخاب بیمار، رویکرد جراحی و مدیریت پس از عمل بستگی دارد.

 به دست آوردن یک تاریخچه پزشکی کامل و انجام یک معاینه فیزیکی کامل به منظور شناسایی کاندیدهای مناسب برای این روش مهم است.

 بیماری های همراه پزشکی مانند دیابت و فشار خون بالا یا رفتارهایی مانند سیگار کشیدن یا استفاده از مکمل های گیاهی می تواند به طور قابل توجهی خطر عوارض را افزایش دهد.

علاوه بر این، نتایج و رضایت زمانی بهبود می یابد که یک رابطه قوی پزشک و بیمار و انتظارات واقع بینانه قبل از جراحی ایجاد شود.

رویکرد جراحی به اهداف زیبایی شناختی بیمار و تأثیرات پیری بر بافت های نرم بستگی دارد. انواع ریتیدکتومی مانند:

 لیفت صورت SMAS

 لیفت صورت MACS

  لیفت صورت سطح عمیق

 به درجات مختلف زیر واحدهای مختلف صورت را مورد توجه قرار می دهند.

 همچنین مهم است که بدانیم لیفت صورت تنها یکی از روش‌های درمانی موجود برای جوان‌سازی صورت است.

 درمان‌های کمکی مانند بلفاروپلاستی،لیفت گردن، ویزر لیپو ساکشن صورت و گردن، درمان‌های تزریقی و لایه‌برداری پوست باید در زمان جراحی در نظر گرفته شود تا نتیجه مطلوبی به دست آید.

در نهایت، مراقبت پس از عمل بسیار مهم است. اطمینان از پیروی از دستورالعمل‌ها و دسترسی آسان بیماران به جراح یا پرستار در صورت بروز عوارض، به کاهش اثرات نامطلوب از طریق مداخله به موقع کمک می‌کند.

شرایط و اقدامات قبل از لیفت صورت

کشیدن پوست صورت تنها یکی از روش‌های درمانی موجود برای بیماران سالخورده صورت است که برای تغییر موقعیت بافت نرمی که در طول زمان نزول کرده‌ و کاهش مقدار پوست اضافی موجود است.

 نوع لیفت صورت بر اساس نگرانی های زیبایی شناختی بیمار خواهد بود.

ارزیابی کامل کیفیت پوست، چین وچروکها، اسکارها، نزول و آتروفی چربی، و تحلیل اسکلتی باید در طول مشاوره قبل از عمل انجام شود تا انتظارات واقع بینانه از نتایج جراحی ایجاد شود.

آنالیز و عکاسی صورت (نمای پایه ،جلویی، جانبی و مایل) با توجه ویژه به عدم تقارن صورت، بی نظمی های زوایای صورت و خطوط مو باید مستند شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار و جراح انتظارات مشترکی دارند.

به بیمارانی که عمدتاً نگران شلی یا افتادگی پوست گردن با یا بدون باند پلاتیسمی هستند، ممکن است ریتیدکتومی SMAS و لیفت گردن همزمان پیشنهاد شود.

اگر چین های طرفی عمیق یا نزول چربی گونه یکی از ویژگی های اصلی باشد، ریتیدکتومی سطح عمیق یا لیفت کمکی میانی صورت توصیه می شود.

ریتیدکتومی کامپوزیت، که شامل یک رویکرد سطح عمیق با تغییر موقعیت اضافی SOOF است، برای بهبود بیشتر اتصال پلک به گونه پیشنهاد می شود.

بنابراین، رویکرد جراحی توسط نگرانی های زیبایی شناختی بیمار دیکته می شود.

تکنیک‌های مختلف ریتیدکتومی را می‌توان با درمان‌های کمکی مانند لیفت ابرو، بلفاروپلاستی، جراحی سرویکوپلاستی، پرکننده‌های زیر جلدی یا انتقال چربی و لایه‌برداری با لیزر برای مدیریت پیری صورت با رویکرد درمانی چند سطحی ترکیب کرد.

بیماری‌های همراه عمده پزشکی مانند دیابت، نقص ایمنی، نیاز به استروئید، بیماریهای خونریزی‌دهنده و اختلالات بافت همبند می‌توانند ترمیم زخم را مختل کنند.

 سیگار همچنین یک عامل خطر اصلی برای نکروز فلپ پوست به دلیل تأثیر نامطلوب آن بر پرفیوژن است. توصیه می شود که ترک سیگار حداقل 2-4 هفته قبل از عمل جراحی انجام شود و تا یک ماه پس از جراحی ادامه یابد تا بهبودی بهینه ممکن شود.

پرتودرمانی می‌تواند اثر مشابهی داشته باشد و ترجیحا باید از عمل بر روی این بیماران اجتناب شود.

 در برخی موارد، سابقه قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید همراه با سوختگی های متعدد نیز می تواند بیماران را مستعد مشکلات ترمیم زخم کند.

 بیماریهای خونریزی دهنده یا نیاز به رقیق کننده های خون می تواند به ویژه مشکل ساز باشد زیرا خطر تشکیل هماتوم را افزایش می دهد، که در حال حاضر یکی از شایع ترین عوارض در عمل جراحی لیفت صورت است.

 استفاده از داروها و مکمل های گیاهی با خاصیت ضد انعقاد نیز باید در صورت امکان 2 هفته قبل از عمل قطع شود.

حداقل یک هفته قبل از جراحی از مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.

 ارزیابی قبل از عمل هر گونه سابقه روانپزشکی نیز برای ارزیابی انگیزه بیماردرخواست کننده جراحی مهم است.

 بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن باید قبل از در نظر گرفتن جراحی توسط یک متخصص سلامت روان واجد شرایط ارزیابی شوند.

علاوه بر این، هر گونه بیماری مهمی که می تواند بر عمل جراحی تاثیر منفی داشته باشد، باید قبل از انجام یک عمل زیبایی مورد توجه قرار گیرد.

 برای بیمارانی که به طور کلی کاندیدای ضعیفی برای جراحی هستند، احتمالاً نباید جراحی رایتیدکتومی انجام شود.

وضعیت بستری و بیهوشی لیفت صورت

ارتباط و هماهنگی با ارائه دهندگان مراقبت های اولیه و متخصصان در مدیریت بیماری های همراه  در عمل جراحی کشیدن پوست صورت حیاتی است ،زیرا انجام عمل جراحی انتخابی بدون به حداقل رساندن خطرات قلبی ریوی قبل از عمل غیرضروری خطرناک است.

در حین عمل، یک تلاش تیمی از پرستاران در حال گردش، تکنسین های جراحی، متخصصان بیهوشی و جراح برای ارائه مراقبت های جراحی با کیفیت بالا مورد نیاز است.

آماده سازی

بیمار روی تخت عمل به حالت خوابیده قرار می گیرد  اگر بیمار انتوبه شود،  لوله داخل تراشه با نوار چسب مخصوص در دهان ثابت می گردد تا به  ایمن نگه داشتن راه هوایی کمک کند و در عین حال امکان دسترسی کافی به هر دو طرف صورت و گردن را فراهم کند.

 پوویدون یدین یا ایزوپروپیل الکل ممکن است برای ضد عفونی و آماده سازی پوست استفاده شود.

  مقادیر قابل توجهی از بی حس کننده موضعی یا محلول متورم کننده را با بی حس کننده موضعی رقیق قبل و در حین عمل تزریق می کنند تا نیاز به داروی بی هوش کننده را به حداقل برسانیم و هموستاز  به حداکثر برسد و از کبودی بعد از عمل جلوگیری گردد.

 آنتی‌بیوتیک‌ها و استروئیدهای داخل وریدی نیز تجویز می شوند.

بیهوشی جراحی پوست کشی صورت براساس انتخاب جراح و شرایط فیزیکی بیمار با استفاده از بی‌حسی موضعی یا با بی‌هوشی عمومی قابل انجام است ،در بیشتر موارد ریتیدکتومی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

استفاده از پروپوفول در طول بیهوشی عمومی ممکن است به کاهش تهوع بعد از عمل کمک کند. کنترل دقیق فشار خون حین عمل جراحی لیفت صورت به کاهش خطر هماتوم بعد از عمل کمک می کند.

 بر مبنای تکنیک جراحی و اقدامات مورد نیاز ،مدت عمل جراحی لیفت، صورت تقريبا 4 الی 5 ساعت می‌باشد.

 در مورد وضعیت بستری معمولا این زیباجویان چندین ساعت تحت نظر قرار می گیرند، هر چند براساس شرایط بیمار و تشخیص جراح ممكن است نیاز به یک شب بستری در کلینیک یا بیمارستان وجود داشته باشد.

مراقبتهای بعد از جراحی لیفت صورت


محل برش ها با پانسمان مخصوص پوشانده شده است ،پانسمان فشار ملایمی را برای به حداقل رساندن تورم و کبودی ایجاد می کند.
ممکن است یک درن کوچک زیر پوست پشت هر دو گوش شما قرار داده شود تا خون یا مایع اضافی طی 24ساعت اول تخلیه شود.
پس از لیفت صورت، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد خفیف تا متوسط
  • تخلیه خونابه از درن
  • تورم
  • کبودی
  • بی حسی

 

اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید در یک یا دو طرف صورت یا گردن ظرف 24 ساعت اول پس از جراحی
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم

 

در چند روز اول پس از جراحی:

  • با زاویه حداقل 30 درجه سر بالاتر از سطح قلب استراحت کنید.
  • داروهای انتی بیوتیک و مسکن را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.
  • برای تسکین درد و کاهش تورم بعد از عمل، بر اساس دستورات پزشک از کمپرس سرد روی صورت خود استفاده کنید.
  • از فعالیت شدید فیزیکی و ورزشی خوداری کنید.


نکات قابل توجه دیگر شامل موارد ذیل است:

  • روز بعد از جراحی، جراح احتمالا لوله تخلیه را برمی دارد. جراح همچنین به احتمال زیاد پماد آنتی بیوتیک را روی برش ها می زند و پانسمان جدیدی را روی صورت شما قرار می دهد.
  • 48 ساعت پس از عمل جراحی استحمام و شتشوی سر و صورت و موها با شامپوی خنثی بلامانع است.
  • دو تا سه روز پس از لیفت صورت، ممکن است بتوانید پانسمان را به استفاده از بند کشی صورت تغییر دهید.
  • حدود یک هفته پس از جراحی، پزشک شما بخیه ها را برمی دارد و زخم را ارزیابی می کند.
  • احتمالاً بازدیدهای بعدی برای نظارت بر پیشرفت شما برنامه ریزی می شود.
  • خودمراقبتی در خانه در طی سه هفته اول به بهبودی شما کمک می کند و خطر عوارض را کاهش می دهد.
  • دستورالعمل های مراقبت از زخم را طبق دستور جراح خود دنبال کنید.
  • پوسته پوسته هایی که روی زخم شما ایجاد می شود را دستکاری نکنید.
  • لباس هایی بپوشید که از سمت جلو بسته می شوند. از لباس هایی که روی سر کشیده می شوند خودداری کنید.
  • از فشار یا حرکت بیش از حد بر روی و اطراف برش ها خودداری کنید.
  • طی هفته اول بعد از جراحی از استفاده لوازم آرایش خودداری کنید.
  • به مدت چهار هفته از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم در محل برش خودداری کنید. پس از آن از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • حداقل به مدت شش هفته از رنگ کردن، دکلره کردن یا سفت کردن موها خودداری کنید.
  • در هفته های بعد از لیفت صورت، ممکن است موهای خود را حالت دهید تا علائم برش را پنهان کنید.
  • ممکن است نیاز گردد شرکت در رویدادهای اجتماعی مهم را برای چند هفته به تعویق بیندازید.

 

اثرات جانبی عمل جراحی لیفت صورت

پس از لیفت صورت، ممکن است اثرات جانبی ذیل را تجربه کنید:

  • درد خفیف تا متوسط ناحیه جراحی
  • تورم ناحیه صورت و اطراف چشمها
  • کبودی مختصر صورت و گردن
  • بی حسی نواحی برش جراحی
  • تخلیه خونابه از درن

اکثر بیمارانی که تحت جراحی لیفت صورت قرار می‌گیرند درد یا ناراحتی بسیار کمی را تجربه می‌کنند. پس از عمل، تورم و کبودی مختصر همراه با احساس گزگز اندکی بصورت طبیعی رخ می‌دهد ،که به طور معمول طی هفته اول بعد از عمل بهبودی حاصل می گردد.

 در مردان نیز برحسب روش جراحی جابجایی خط ریش محتمل است.

عوارض بعد از جراحی دقیقا دلیلی برای پیدا کردن جراح و متخصص لیفت صورت با سابقه و با دانش پزشکی است که بتواند در بهترین حالت ممکن مشاوره، جراحی و در نهایت رصد بیمار تا مرحله بهبودی کامل باشد.

خطرات احتمالی لیفت صورت


مانند هر روش جراحی دیگری، علیرغم بهینه سازی دقیق بیماری های همراه قبل از عمل و تکنیک های دقیق حین عمل، ممکن است در جراحی کشیدن پوست صورت عوارضی رخ دهد.
مانند هر عمل زیبایی، شایع‌ترین پیامد نامطلوب نارضایتی از نتیجه زیبایی است که می‌تواند ناشی از تعدادی از مسائل، معمولاً جای زخم، عدم تقارن، بی‌نظمی‌های زاویه ها یا ظاهر غیر طبیعی باشد.
ایجاد یک رابطه قوی با بیمار قبل از عمل جراحی به جراح کمک می کند تا بیمار را از طریق هر چالشی که بعد از عمل رخ می دهد راهنمایی کند و رضایت بیمار را بهبود بخشد.

هماتوم

هماتوم شایع ترین عارضه بعد از لیفت صورت است که میزان بروز آن بین 0.2 تا 8 درصد گزارش شده است.
هماتوم ها را می توان به دو دسته ماژور یا مینور طبقه بندی کرد.
رخداد خونریزی عمده اغلب در عرض 24 ساعت پس از جراحی با علائم توده زیر جلدی، درد و تغییر رنگ پوست ،اکیموز رخ می دهد.
اینها نیاز به مداخله جراحی برای کنترل خونریزی دارند. اگر این اتفاق در گردن رخ دهد، ممکن است راه هوایی به خطر بیفتد و زخم باید به طور اورژانسی باز شود.
در مقابل، خونریزی جزئی تمایل به تأخیر دارد و ممکن است ناشی از ترشح شبکه زیر پوستی باشد. این رخدادها را اغلب می توان با انتظار هوشیارانه یا تخلیه کنار تخت بیمار مدیریت کرد.
خطر هماتوم توسط عوامل متعددی از جمله فشار خون بالا، جنسیت مرد، انعقاد خون یا استفاده از داروهای ضد انعقاد، تهوع پس از بیهوشی، استفراغ و درد افزایش می یابد.
پوست مردان به دلیل فولیکول‌های موی آن عروقی‌تر از زنانه است که منجر به خطر خونریزی بیشتر می‌شود.
استفاده از داروهای ضد پلاکت یا ضد انعقادها مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) و مکمل‌های گیاهی که باعث افزایش خونریزی می‌شوند مانند جینکو، بیلوبا، زردچوبه، مخمر ، جینسنگ، ویتامین C و E با دوز بالا، روغن ماهی، سیر و گلوکزامین نیز باید 2 هفته قبل از جراحی قطع شود.

پرفشاری خون همچنان مهمترین عامل خطر در ایجاد هماتوم است. هدف حفظ فشار خون زیر 90/150 میلی متر جیوه است.
قبل از عمل، ممکن است داروهای سمپاتولیتیک مانند والیوم یا کلونیدین تجویز شود.
در حین عمل، هموستاز دقیق باید قبل از بسته شدن انجام شود. پس از عمل، عواملی که می توانند بیقراری را در بیماران در حال بهبودی افزایش دهند مانند حالت تهوع و درد نیز باید به سرعت مورد توجه قرار گیرند.
اثر قرار دادن درن بر تشکیل هماتوم نامشخص است. با این حال، درن ها ممکن است بتوانند تشکیل سروما را کاهش دهند.


نکروز پوست

این اغلب به دلیل آسیب میکروواسکولار ناشی از تشکیل سروما یا هماتوم و شرایط همراه مانند سیگار کشیدن و دیابت است.
نکروز پوستی می تواند شامل درم با ضخامت جزئی یا ضخامت کامل همراه با تشکیل اسکار باشد.
در نکروز با ضخامت جزئی، بیماران با تغییر رنگ و پوسته پوسته شدن پوست مراجعه می کنند. این معمولا با مراقبت محافظه کارانه از زخم برطرف می شود و بدون ایجاد اسکار به خوبی بهبود می یابد.
ممکن است تجویز برخی دارو ها مثل نیتروپاست یا دی متیل سولفوکسید (DMSO) برای بهبود پرفیوژن در نظر گرفته شود.
نکروز تمام ضخامت منجر به طولانی شدن زمان بهبودی با ناهنجاری‌های پوستی مانند بدرنگی، بی‌نظمی‌های کانتور و جای زخم می‌شود که نیاز به مداخله بیشتر دارد.
مهم است که زخم ها ابتدا بدون دبریدمان تهاجمی اداره شوند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. بیمارانی که تحت عمل ریتیدکتومی و لایه برداری پوست در طول یک بیهوشی مشابه قرار می گیرند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای نکروز پوست باشند.


یکی از عوامل خطر اصلی برای نکروز پوست سیگار کشیدن است.


دود سیگار حاوی نیکوتین، مونوکسید کربن، سیانید هیدروژن و اکسید نیتریک است که همگی اثرات مضری بر حمل و نقل اکسیژن میکروواسکولار دارند و ترمیم زخم را مختل می کنند.
با توجه به افزایش خطر نکروز پوست با سیگار کشیدن، برخی از جراحان فوق تخصص جراحی پلاستیک احساس می کنند که لیفت صورت در سطح عمیق در افراد سیگاری ایمن تر است زیرا فلپ ضخیم تر باعث خونرسانی بهتر می شود.
اکثر جراحان در حال حاضر توافق دارند که 2-4 هفته ترک سیگار قبل و بعد از جراحی برای جلوگیری از نکروز پوست به شدت توصیه می شود.
داروهایی مانند شیمی درمانی و استروئیدها که می توانند بهبود زخم را تغییر دهند نیز مهم هستند که قبل از ریتیدکتومی در نظر گرفته شوند و ممکن است منجر به تاخیر یا لغو عمل شوند.
در نهایت، بستن پوست باید بدون کشش انجام شود تا از ایسکمی در لبه های زخم جلوگیری شود. قسمت‌های دیستال فلپ، در نواحی پیش گوش و پس گوش فوقانی، مستعدترین آسیب‌های اختلال در خونرسانی هستند و در نتیجه بیشترین احتمال ابتلا به نکروز را دارند.
شایان ذکر است، بیمارانی که تحت لیفت صورت تجدیدنظر قرار می‌گیرند، ممکن است خطر کمتری برای ایجاد نکروز پوستی داشته باشند، زیرا فلپ‌های پوستی آنها به طور موثری از زمان جراحی قبلی به تعویق افتاده است و جریان را از طریق عروق فرعی بهبود می‌بخشد.


آسیب عصبی

احتمال رخداد اسیب عصبی در حین عمل جراحی لیفت صورت حدود 0.7٪ تا 2.5٪ می باشد. می توان از آسیب عصبی با درک آناتومی مربوطه و تکنیک جراحی دقیق اجتناب کرد.
اگرچه استفاده از مانیتورهای عصبی حین عمل می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌های عصبی کمک کند، اعصاب اغلب در اثر جراحی تهاجمی و کوتر الکتریکی آسیب می‌بینند، به‌ویژه زمانی که یک رگ، مانند ورید صورت یا ورید ژوگولار خارجی، در نزدیکی عصب فک پایین و عصب حسی اطراف گوش، شروع به خونریزی می‌کند.
اگر عصب در حین جراحی قطع شود و تشخیص داده شود، ترمیم فوری اپینوریال با میکروسرجری توصیه می شود.
بهبودی آسیب‌های عصب حرکتی ممکن است یک سال طول بکشد، یا ممکن است هرگز به طور کامل بهبود نیابد، اما اغلب می‌توان آن‌ها را با تزریق سم بوتولینوم به گروه‌های عضلانی طرف مقابل صورت برای بهبود تقارن، به‌ویژه در مورد آسیب شاخه فرونتال یا حاشیه‌ای فک پایین، مدیریت کرد.

شایع ترین عصب حسی آسیب دیده در طول عمل جراحی لیفت صورت عصب حسی اطراف گوش است، به ویژه در هنگام بالا بردن فلپ پوست خلفی گوش و بیمارانی که در گذاشتن گوشواره، استفاده از تلفن یا شانه کردن موهای خود مشکل دارند، گزارش شده است.
شاخه های فرونتال و حاشیه ای فک پایین عصب صورت شایع ترین اعصاب حرکتی آسیب دیده در طول ریتیدکتومی هستند.


عفونت

خوشبختانه در عمل جراحی کشیدن پوست صورت و گردن جراحی سلولیت یا تشکیل آبسه یک عارضه نادر است که به دلیل جریان خون قوی صورت است. عفونت زخم معمولاً توسط کوکسی های گرم مثبت مانند استافیلوکوک یا استرپتوکوک ایجاد می شود و معمولاً با آنتی بیوتیک هایی که فلور پوست را هدف قرار می دهند برطرف می شوند.


جای زخم و بی نظمی های پوستی

در حالی که برش های مورد استفاده برای لیفت صورت معمولا طویل هستند، انجام برش جراحی در محل مناسب می تواند دیده شدن آنها را بعد از عمل به حداقل برساند.
اسکارهای پهن، رنگدانه دار یا اریتماتوز در ناحیه پیش گوش را می توان با لیزر، تزریق استروئید یا به طور بالقوه با هیدروکینون درمان کرد.
اجتناب از نور خورشید در طی یکسال اول پس از جراحی نیز به جلوگیری از زخم های قابل توجه کمک می کند.
اسکارهای هیپرتروفیک یا کلوئید نیز ممکن است پس از 6 تا 12 ماه از ورقه سیلیکونی یا بازبینی جراحی بهره مند شوند.


نامنظمی‌های کانتور زیر پوستی

یکی دیگر از شکایات مرتبط، نامنظمی‌های زیر پوستی است که اغلب در اثر لایه‌شدن یا ریختن SMAS ایجاد می‌شود، به‌ویژه زمانی که فلپ زیر پوستی بسیار نازک است. تزریق و ماساژ استروئید معمولاً این نگرانی ها را کاهش می دهد.
علاوه بر این، تعدادی از ناهنجاری‌های نام‌گذاری شده نیز وجود دارد که ممکن است ناشی از دستکاری نادرست بافت نرم باشد.


بدشکلی گوش

زمانی اتفاق می‌افتد که کشش بیش از حد در سراسر بسته شدن پوست پایین‌تر از لوبول گوش قرار می‌گیرد. در این حالت لوبول به سمت پایین کشیده می شود و ظاهری به شکل یک لوب گوش کشیده و چسبیده ایجاد می کند.

 

بدشکلی گردن کبرا

زمانی اتفاق می‌افتد که بافت چربی بیش از حد از ناحیه مرکزی زیر چانه بدون برداشتن حجم متناسب از طرفین زیر چانه و بالای گردن برداشته شود.
این حفره زیر چانه یادآورشکل سر و گردن مار کبری است، از این رو نام آن را به خود اختصاص داده است. انتقال چربی با پیوند یا تزریق مشکل را بهبود می بخشد.


ظاهر کشیده شدن بیش از حد گوشه دهان


که ممکن است به ویژه پس از لیفت صورت در سطح عمیق ایجاد شود، می‌تواند نتیجه جانبی شدن بیش از حد پدهای چربی گونه یا کشش بیش از حد بر روی فلپ‌های گونه باشد که در نتیجه باعث گشاد شدن شکاف‌ دهانی می‌شود.


آلوپسی و ناهنجاری خط مو

این اغلب به دلیل آسیب به فولیکول های مو در حین برش، استفاده تهاجمی از کوتر الکتریکی یا بسته شدن تحت کشش بیش از حد ایجاد می شود. برش دادن تیغه چاقوی جراحی، موازی یا عمود بر فولیکول های مو، ممکن است ظاهر اسکار را به حداقل برساند.
همچنین باید بیماران از احتمال تلوژن افلوویوم پس از جراحی آگاه باشند، که در آن ریزش موی منتشر تقریباً 3 ماه پس از جراحی رخ می دهد. این وضعیت را می توان با تجویز ماینوکسیدیل درمان کرد، اما معمولا طی 6 ماه خود به خود برطرف شود.


سندرم درد درحین غذا خوردن

این مورد با لیفت صورت سطح عمقی گزارش شده است و ممکن است نتیجه آسیب رشته های عصبی پاراسمپاتیک پس از عقده ای به غده پاروتید باشد، عصب دهی مجدد نابجا منجر به انقباض بیش از حد دردناک سلول های میواپیتلیال در غده پاروتید در ابتدای خوردن غذا می شود.
درد معمولاً با ادامه غذا خوردن کاهش می یابد.
در حالی که این عارضه برای بیماران ناخوشایند است، اغلب می توان آن را با تزریق سم بوتولینوم تسکین داد و به طور کلی طی 6 تا 12 ماه خود به خود برطرف می شود.


نارضایتی بیماران از نتیجه جراحی

در نظر گرفتن سابقه روانپزشکی بیمار قبل از عمل مهم است زیرا ممکن است نشان دهنده خطر افسردگی پس از عمل باشد که می تواند به نارضایتی از نتیجه جراحی کمک کند.
در برخی موارد، نارضایتی ممکن است اجتناب ناپذیر باشد و بسیاری از بیماران طی 1 تا 2 سال پس از جراحی اولیه، به ویژه برای نواحی افتاده شده بافت نرم ، نیاز به دخالت جراحی یا غیر جراحی دارند.
معمولاً برای حفظ نتیجه مطلوب، فاصله 5 تا 10 ساله بین لیفت صورت انتظار می رود.

بهبودی بعد از جراحی لیفت صورت

  • ۱ الي ۲ روز بعد از عمل جراحي پانسمان برداشته و استحمام بلامانع است.
  • يك هفته بعد از عمل جراحي بيمار مي‌تواند سركار خود برگردد.
  • اكثر بخيه‌هاي بيمار قابل جذب است و در صورت نياز به كشيدن بخيه يك هفته تا 10 روز بعد از عمل جراحي انجام مي‌شود.
  • بيشتر بيماران ۲ تا ۳ هفته پس از عمل مي‌توانند به شكل عادي به كارهاي روزانه خود بازگردند.

 

بهترین متخصص جراح پلاستیک و زیبایی در تهران دکتر غلامحسین غرابی دارای بورد تخصصی از دانشگاه بهشتی و فوق تخصص جراحی پلاستیک از دانشگاه شیراز بوده و با سابقه ترین فرد در این حوزه تخصصی می باشد.

نتایج جراحی لیفت صورت

نتایج ممکن است بر اساس آناتومی منحصر به فرد هر فرد متفاوت باشد.

لیفت صورت می تواند چهره و گردن شما را جوان تر کند. اما نتایج لیفت صورت دائمی نیستند.

 با افزایش سن، پوست صورت ممکن است دوباره شروع به افتادگی کند.

به طور کلی می توان انتظار داشت که براساس ژنتيك، تغذيه و شرايط محيطي، اكثر جراحي‌هاي ليفت صورت بين 8 تا 10 سال ماندگاري دارند.

هزینه جراحی لیفت صورت

هزینه بر اساس تجربه و تبحر جراح ،مرکز جراحی ، شرایط اقتصادی و مقررات هر کشوری که جراحی در آن انجام می شود متفاوت است.

در ذیل هزینه لیفت صورت در تهران و کشورهای مختلف طی چند سال اخیر ذکر شده است:

کانادا – 10000-15000 دلار آمریکا

پاکستان – 5500 دلار آمریکا

مالزی – 6400 دلار آمریکا

پاناما – 2500 دلار آمریکا

ایران- 2500 دلار امریکا

روسیه – 10000 دلار آمریکا

سنگاپور – 7500 دلار آمریکا

کره جنوبی – 6650 دلار آمریکا

هند – 3500 دلار آمریکا

تایوان – 8500 دلار آمریکا

تایلند – 5000 دلار آمریکا

ایالات متحده – 10000-15000 دلار

بلژیک –4000- 8000 پوند

ایتالیا – 5000 پوند

بریتانیا – 4000 تا 9000 پوند

صربستان – پوند 4000 پوند

پرسش و پاسخ با دکتر غلامحسین غرابی

  1. از چه سنی می‌توان عمل لیفت صورت را انجام داد؟

به طور معمول بنا بر شرایط و معاینه فیزیکی چهره شما ، انتظارات شما و نظر پزشک جراح پلاستیک، از سنین ۴۵ سالگی به بعد توصیه می‌شود.

  1. آیا کرم‌های موجود در بازار که به عنوان لیفت توزیع می‌شوند می‌توانند باعث لیفت صورت شوند؟

خیر. میزان نفوذ این کرم‌ها در حد پوست می‌باشد. در حالی که بیشترین عمل افت و ریزش صورت مرتبط با شل شدن نسوج نرم زیرجلدی است.

  1. من خانم ۶۰ ساله‌ای هستم که تحت درمان با داروهای قلبی عروقی و فشار خون هستم. می‌توانم متقاضی انجام عمل لیفت صورت باشم؟

بله. به شرطی که از متخصص قلب و عروق  تاییدیه انجام عمل جراحی را اخد نمائید.

 فشار خون شما حداقل یک ماه قبل از عمل جراحی لیفت صورت کنترل شود  و داروهای رقیق کننده خون نظیر  آسپیرین و وارفارین را حداقل  5 الی 7 رو قبل از عمل جراحی قطع کنید.

4. با علم به موارد بالا میخواهم صورتم پس از عمل تغییرات زیادی داشته باشد. آیا ممکن است؟

پاسخ دادن به این سئوال مشکل است. باید سطح انتظارات شما از نتیجه عمل، واقع‌گرایانه باشد و پاسخ به این سئوال در مورد افراد مختلف، یکسان نیست.

در مورد افرادی که می‌خواهند ظاهر خود را شبیه افراد دیگری کنند، این درخواست می‌تواند نشان‌دهنده انگیزه‌های درونی و روحیات فرد متقاضی باشد.

 با وجودی که متقاضی در عکس قبل و بعد عمل می‌داند که مادر و خاله وی ظاهری پیرتر از سن واقعی‌شان دارند و یکی از علل نامتناسب بودن سن و ظاهر شخص علت ژنتیکی دارد، یقینا انتظار وی معقول نمی‌باشد.

یکی از مهمترین محسنات مشاوره با یک جراح متبحر و متعهد این است که به متقاضی واقعیات را گفته و فرد را از داشتن رویاهای دست نیافتنی منصرف می‌کند.

  1. آیا شما عضلات صورت را حین کشیدن پوست صورت سفت می‌کنید؟

همواره از شنیدن این سئوال خوشحال می‌شوم چون نشان می‌دهد که متقاضیان در مورد درخواست خود اطلاعات کافی دارند.

پاسخ به این سئوال مثبت است. عضلات شل و ول زیر پوست، سفت شده و پوست اضافی برداشته می‌شوند. سفت کردن عضلات از بروز پدیده “گردن بوقلمونی” ممانعت می‌کند و به فرد ظاهری جوان‌تر می‌بخشد.

به علت خاصیت الاستیسیته پوست، اگر تنها نسبت به برداشتن پوست اقدام شود، نتایج عمل موقتی بود و به زودی در کمتر از ۸ تا 10  هفته بعد از عمل، صورت به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

یک جراح متبحر و موفق، همزمان هر دو جنبه عضلات و پوست را مورد اصلاح قرار خواهد داد.

6 آیا جراحی کشیدن پوست صورت، سایه سیاه و کیسه‌های زیر چشم را از بین می‌برد؟

در صورت وجود این حالت، بهتر است اقدام به انجام جراحی پلک کنید.

چون این نوع جراحی، زیبایی نهفته و ناپیدای چشم‌هایتان را آشکار می‌کند.

اگرچه جراحی صورت اصلاحاتی در این زمینه انجام می‌دهد اما جوابگوی انتظارات چنین افرادی نمی‌باشد.

افرادی که دارای حالت‌های مذکور هستند بهتر است اعمال جراحی کشیدن پوست صورت، بلفاروپلاستی و صاف کردن پوست را همزمان درخواست کنند.

  1. چرا بازنگری جراحی صورت از جراحی اولیه مشکل‌تر است؟

مشکل بودن بازنگری نسبت به جراحی اولیه دلایل متعددی دارد. بعد از هر گونه جراحی، زخم ناشی از جراحی، باعث ایجاد لایه‌ای ضخیم و خشن می‌شود که کار کردن با آن خیلی مشکل‌تر از کار کردن با بافت اصلی می‌باشد.

جایگاه اصلی و آناتومیک نقاط مورد نظر تغییر کرده و مهارت و دانش مورد نیاز برای انجام بازنگری از مهارت و دانش انجام جراحی اولیه فراتر است.

بازنگری جراحی کشیدن پوست صورت به دلیل لزوم انجام اصلاحات روی نتایج جراحی اولیه، ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد. بهتر است بیمار کاملا در جریان اتفاقات و اشکالات جراحی اولیه قرار گیرد تا با اگاهی کامل، مورد بازنگری قرار گیرد.

  1. رضایت نامه اگاهانه در طی مشاوره حضوری با جراح پلاستیک و زیبایی چیست؟

یعنی شما اطلاعات کامل راجع به تمام جنبه‌های جراحی اعم از مزایا و خطرات احتمالی، اقدامات قبل و بعد از انجام جراحی را به دست آورده‌اید و تصمیم‌گیری شما برپایه این اطلاعات و با اگاهی کامل و درخواست شخص شما می‌باشد.

  1. امکان دارد در مورد بخیه‌ها، توضیحات بیشتری بدهید؟

در اولین معاینه در صبح روز بعد از عمل، Drain  و پانسمان برداشته می‌شود.

 باید از بخیه‌های مجاور گوش‌هایتان به خوبی مراقبت کرده و برای ضدعفونی کردن و تمیز نگه داشتن، آنها را با پنبه آغشته به پراکسید شستشو دهید و روزی یکبار روی آنها پماد آنتی‌بیوتیک مالیده شود.

 بخیه‌هایی که به وسیله پماد لیز می‌شوند، هنگام برداشته شدن، درد کمتری ایجاد خواهند کرد. بعد از 5 الی 7 روز می‌توانید جهت برداشته شدن بخیه‌ها، مراجعه نمائید.

  1. آیا برداشتن Drain درد دارد؟

برداشتن Drain باعث ایحاد احساس حالت سوزش خفیف و موقتی توام با بی‌حسی  می‌شود. طبق اظهارات بیماران، برداشتن Drain بیشتر باعث ایجاد حالت ناخوشایند می‌شود تا احساس درد.

Refrences:

NIH

Mayo Clinic

ASPS

شما اینجا هستید

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

خدمات
جستجو
Search