مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی

رعایت دقیق توصیه‌نامه‌های ارائه شده، نقش بسزائی در نتیجه عمل جراحی زیبائی بینی دارد. نقش بینی در سیستم تنفسی، وجوب توجه به این عضو را دوچندان می‌کند. توجه به اصول مراقبت‌های بعد از عمل جراحی زیبائی بینی، احتمال بروز عوارضی نظیر درد، عفونت و تورم را به حداقل خواهد رساند. در صورت عدم مراقبت صحیح از بیماران پس از جراحی، با انتخاب بهترین جراح زیبائی دنیا نیز نتایج مطلوبی حاصل نخواهد شد. بنابراین می‌توان گفت:

«موفقیت در عمل جراحی بینی، نتیجه تعامل کامل جراح زیبائی و متقاضی می‌باشد».

بلافاصله پس از اتمام عمل جراحی

استراحت کردن کاملا ضروری است. بودن یک شخص بزرگسال در 24 ساعت اولیه در کنارتان کاملاً ضروری است.

در هفته اول پس از جراحی، موقع استراحت و خواب از دو عدد بالش استفاده نموده سعی کنید به پشت دراز بکشید. برای راحتی بهتر می‌توانید از بالش‌های U شکل (هواپیمائی) استفاده نمائید.

به خاطر داشته باشید که پیشگیری از درد، آسان‌تر از کنترل آن است. پس، قبل از اینکه احساس درد شروع شود نسبت به مصرف داروهای ضددرد تجویزی اقدام کنید.

برای حصول نتایج بهینه و ممانعت از بروز عوارض احتمالی، فعالیت‌های خود را 10 تا 14 روز بعد از عمل جراحی زیبائی بینی، محدود نمائید.

از تغییر حالت ناگهانی خودداری شود. مثلا اگر از حالت خوابیده به حالت ایستاده تغییر حالت دهید ممکن است دچار سرگیجه شوید. در حالتی که دراز کشیده‌اید، ابتدا حداقل یک دقیقه بنشینید سپس به آرامی بایستید. چنانچه هنگام نشستن یا ایستادن حالت سرگیجه دارید، بلافاصله دراز بکشید.

بانداژ: گاز استریل کوچکی مابین بینی و لب بالائی قرار می‌گیرد که ممکن است در طول روز چندین بار نیاز به تعویض داشته باشد. خروج قطرات خونابه نهایتاً صبح روز بعد از عمل خاتمه خواهد یافت و این امر کاملا طبیعی است. در خاتمه عمل جراحی زیبایی بینی، یک عدد آتل کوچک در بالای در ناحیه دو سوم فوقانی بینی قرار می‌گیرد. این آتل ضمن حفاظت از بینی، به حفظ موقعیت استخوان‌های تراشیده شده کمک خواهد کرد. لازم است این آتل حدود یک هفته روی بینی قرار داشته باشد. از خیس شدن آتل خودداری کنید تا کارایی آن کم نشود.

در خلال چند روز بعد از عمل جراحی بینی، با مصرف منظم مایعات و هیدراته نگهداشتن بدن، از بروز حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می‌کند. وجود کالری و پروتئین کافی در جیره غذایی روزانه، نقش مهم و مثبتی در روند بهبودی دارد. «حتی یک وعده غذایی را از دست ندهید». مصرف غذای متعادل و متناسب، باعث:

  • داشتن احساس بهتر
  • داشتن قدرت بیشتر
  • بروز ناراحتی کمتر
  • بهبودی سریع‌تر

خواهد شد.

ممکن است کاهش فعالیت روزانه، منجر به یبوست شود. برای جلوگیری و کاهش احتمال این عارضه، می‌توانید ضمن مصرف مایعات بیشتر، مصرف میوه خام را نیز افزایش دهید تا فیبر موجود در آن به سیستم گوارش شما کمک کند. هنگام اجابت مزاج، به هیچ عنوان به خودتان فشار نیاورید. در صورت نیاز و با تجویز پزشک، می‌توانید از مواد ملین و نرم‌کننده مدفوع استفاده نماید.

هفته اول پس از عمل جراحی زیبائی بینی

کمپرس یخ: برای کنترل و کاهش تورم و کبودی، در 2-3 روز اولیه، از کیسه‌های یخ بر روی بینی و چشم استفاده نمائید. بدین منظور می‌توانید کمپرس یخ را در یک گاز نازک پیچیده و روی بینی و چشم خود قرار دهید.

تورم: شدت تورم یا پف، دو روز پس از عمل، نمایان‌تر است. این حالت طبیعی بوده و متعاقب هر عمل جراحی زیبائی صورت بروز خواهد نمود. جای نگرانی نبوده و طی چند روز مرتبا از شدت آن کاسته خواهد شد.

کبودی: در صورت رعایت تمامی موارد ارائه شده در توصیه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، میزان کبودی و تغییر رنگ اطراف چشم، به حداقل می‌رسد. این کبودی معمولاً تا پایان هفته اول برطرف می‌شود.

احتقان بینی: در خلال هفته اول پس از جراحی زیبائی بینی، احتمال گرفتگی بینی زیاد است. تاثیر ادم خارجی بر ناحیه داخلی بینی موجب اندکی انسداد مجرای بینی می‌شود و این انسداد به آرامی و همزمان با کاهش ادم، رو به کاهش خواهد گذاشت.

دو بار در روز پماد تجویز شده را مستقیما داخل بینی استعمال کنید تا از خشک شدن جدار داخلی بینی و پوسته پوسته شدن آن ممانعت کند.

بهتر است برای تمیز کردن داخل بینی، با رعایت احتیاط کامل، از گوش‌پاک‌کن آغشته به پراکسید استفاده نمائید. از دستکاری گسترده و غیرضروری بینی عمل شده خودداری نمائید. از فین کردن حتی‌المقدور خودداری کنید.

ترشحات بینی: در روزهای اولیه مشاهده مقدار کمی ترشحات صورتی رنگ دور از انتظار نیست. در صورت مشاهده مداوم قطرات خون، حتما دکتر غلامحسین غرابی را در جریان بگذارید.

در روزهای 3-5 به ندرت امکان خونریزی وجود دارد. در چنین حالتی:

  • دراز بکشید
  • سرتان را بلند کنید
  • کمپرس سرد را روی بینی خود قرار دهید
  • در صورت امکان، پنبه آغشته به نافازولین را در داخل سوراخ بینی قرار دهید

درد: احساس درد و ناراحتی عموماً به 2-3 روز اول پس از عمل جراحی محدود می‌شود. در اغلب موارد، شدت درد متوسط بوده و به ندرت بیمار با درد شدید مواجه خواهد شد. داروهای مسکن تجویزی را از روز اول، و در ادامه براساس نیاز مصرف نمائید.

نمای ظاهری بینی: ممکن است در هفته اول پس از جراحی، نوک بینی، کمی بالاآمده به نظر بیاید. این حالت موقتی بوده و موقعیت نوک بینی ارتباط اندکی با نتیجه نهایی عمل جراحی زیبائی بینی دارد. بعد از گذشت چند روز و گاها چند هفته، نوک بینی به آرامی در موقعیت ثابت خود قرار خواهد گرفت. همچنانکه قبلا اشاره شد، آتل بینی در پایان هفته اول برداشته خواهد شد.

ورزش: انجام حرکات و تمرین‌های ورزشی در هفته اول باید محدود شود. جابجایی‌های آرام و انجام خریدهای روزانه توصیه می‌شود. برای جلوگیری از خونریزی، از هر گونه بلند کردن، کشیدن و فشار دادن اشیاء سنگین خودداری نمائید.

از مصرف رقیق‌کننده‌های خون (نظیر آسپرین) در هفته اول بعد از عمل جراحی خودداری نمائید. الکل باعث اتساع شدید رگ‌ها شده و ممکن است تورم ناحیه جراحی و حتی احتمال خونریزی را تقویت کند. بهتر است حداقل یک هفته بعد از جراحی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری شود.

بخیه‌ها بعد از یک هفته برداشته شده و رنگ نواحی جراحی شده و برش خورده به حالت طبیعی برخواهد گشت. دوره نهایی بهبودی و ظهور و تثبیت نتایج جراحی زیبائی بینی در افراد مختلف متفاوت است و معمولا به یک سال زمان نیاز دارد.

با گذشت 10 روز می‌توانید برش‌های جراحی را با استفاده از مواد آرایشی استتار کنید. با شروع هفته ششم بعد از جراحی، با رعایت دستورالعمل‌ها و احتیاط کامل، می‌توان نسبت به ماساژ ملایم اقدام نمود.

هفته اول به بعد

ظاهر بینی: پس از برداشتن آتل بینی، با وجود تورم، فرصت خواهید داشت فرم جدید بینی خود را ببینید. طی چند هفته آتی، تغییرات روزانه در جهت نیل به نتیجه نهایی پیش خواهد رفت. شکل ظاهری بینی غالباً در 6-8 هفته بعد از جراحی، شبیه فرم مورد انتظار خواهد بود. عوامل بسیاری در سرعت ظهور فرم نهایی بینی موثر هستند که موثرترین آنها، نوع پوست بیمار می‌باشد. پوست ضخیم و چرب نسبت به پوست نازک و خشک، مدت زمان طولانی‌تری ادم و تورم را حفظ خواهد کرد.

فعالیت: در هفته دوم باید از برخورد هر گونه ضربه به بینی ممانعت کنید. علیرغم اینکه استخوان‌ها در موقعیت خود دارای استحکام لازم شده‌اند اما حتی ضربات جزئی هم ممکن است منجر به جابجائی آنها شود. از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که احتمال دارد به بینی آسیب برسانند احتراز کنید.

انجام فعالیت‌های ورزشی و تمریناتی که باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند، از روز 14 به بعد بلامانع است. به خاطر داشته باشید که انجام فعالیت‌های ورزشی در هفته اول ممکن است موجب افزایش ادم و تورم، و خونریزی شود.  بعد از گذشت 14 روز پیاده‌روی سریع و کار کردن با وزنه‌های سبک را می‌توان شروع کرد. پس از گذشت 3 هفته، دویدن بلامانع است. پس از دو ماه، می‌توانید فعالیت‌های کامل ورزشی را از سر بگیرید.

مکرراً در مورد ایجاد داشتن رابطه زناشویی در دوران نقاهت سئوال پرسیده می‌شود. در پاسخ می‌توان گفت که با گذشت 12-14 روز  با خیال راحت می‌توانید روابط زناشویی را مجدداً شروع نمائید.

عینک: استفاده از عینک تا یک ماه مجاز نیست. در صورتی که ضرورت دارد از عینک استفاده نمائید لازم است پل مرکزی عینک طوری تعبیه شود که روی پیشانی قرار گیرد. در این حالت کمترین فشار بر استخوان‌های بینی وارد می‌گردد.

قرار گرفتن در معرض آفتاب: با توجه به اینکه آفتاب‌سوختگی باعث تورم بینی و به تاخیر افتادن رسیدن به نتیجه نهایی می‌شود، توصیه شده است که حداقل دو ماه از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری شود. استفاده از کلاه لبه‌دار هنگام قدم زدن زیر نور آفتاب ضروری است. اگر در معرض آفتاب شدید قرار دارید حتما از کرم دارای حداقل SPF 25 استفاده نمائید.

بعد از عمل جراحی زیبائی بینی، حدود سه ماه طول می‌کشد تا پوست بینی حساسیت و احساس کامل خود را مجدداً به دست بیاورد. انجام فعالیت‌هایی نظیر اسکی، ممکن است باعث یخ زدگی شود. به خاطر داشته باشید که:

هم آفتاب و هم سرما، توانایی آسیب زدن به پوست را دارند و همچنانکه در مورد محافظت از آفتاب‌سوختگی توصیه شد، در مورد محافظت پوست از سرما نیز باید جانب احتیاط را رعایت نمائید. در غیر اینصورت دوره بهبودی طولانی‌تر شده و ممکن است درصد موفقیت عمل کاهش یابد.

پوست: جراحی بینی، صرفنظر از نوع پوست بیمار، موجب افزایش چربی بینی خواهد شد. حتی پوست‌های خشک را هم روزی 1-2 بار و به مدت دو هفته با پنبه آغشته به مواد مخصوص تجویز شده توسط جراح زیبائی، تمیز نمائید.

وجود بی‌نظمی‌های جزئی در زیر پوست، علی‌الخصوص در استخوان‌های بینی محسوس است که طبیعی بوده و حتی در کسانی که عمل جراحی زیبائی بینی نیز انجام نداده‌اند این حالت مشاهده می‌شود.

در دسترس بودن بیمار: بهتر است حداقل تا یک هفته بعد از عمل جراحی بینی، در شهری که عمل جراحی را انجام داده‌اید بیتوته کنید تا در صورت بروز عوارض احتمالی، سریعا به جراح مراجعه نمائید.

قضاوت اطرافیان و دوستان: در صورتی که به انجام عمل جراحی زیبائی بینی می‌اندیشید و یا تصمیم‌تان به انجام آن، قطعی است، خودتان را برای شنیدن داستان‌ها و قضاوت خانواده، اطرافیان و دوستان‌تان آماده کنید. افراد اکثراً نه‌تنها شما را برای تحقق رویاهایتان پشتیبانی نمی‌کنند بلکه، داستان‌ها و خاطرات ناامیدکننده برای شما در آستین دارند. گاهاً بستگان و دوستان که از قطعی شدن تصمیم شما مطلع می‌شوند، حمایت بیشتری از شما می‌کنند. بعد از جراحی، تقریبا همه‌شان اظهارات منفی خود را فراموش کرده و نتایج عمل جراحی بینی را تحسین می‌کنند.

به دنبال بهبود باشید نه کمال: در کمتر کسی تقارن کامل اندام‌ها وجود دارد. برای درک بهتر موضوع، به خود و اطرافیانتان توجه کنید. جراح زیبایی و جراحی زیبائی هرگز نخواهد توانست دو طرف یک اندام را کاملا یکسان کند. هدف من در جراحی زیبائی، بهبود وضع موجود است نه کمال‌گرائی مطلق.

ملاحظات پایانی

افزایش جزئی دمای بدن بلافاصله پس از عمل جراحی طبیعی است. در صورت تغییرات بیشتر، کادر پزشکی را مطلع کنید.

در صورت داشتن حالت تهوع و یا استفراغ، کادر پزشکی را در جریان قرار دهید.

حتما دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را کامل کرده و به تصور اینکه کاملا بهبود پیدا کرده‌اید مصرف آنها را قطع نکنید.

در دوره مصرف داروهای مسکن قوی، از رانندگی و کار با ماشین‌آلات خودداری نمائید. تا زمانی که دیگر از داروهای ضد درد مخدر استفاده نکنید ، اتومبیل رانندگی نکنید و در اطراف ماشین آلات کار نکنید. آگاه باشید که مصرف نوشیدنی‌های الکلی، باعث تقویت اثر  داروهای مسکن قوی شده و این ترکیب می‌تواند خطرآفرین باشد.

در صورتی که با گذشت 2-3 روز، درد و ناراحتی پس از جراحی فروکش نکرد، با دکتر غلامحسین غرابی تماس بگیرید تا راهنمائی‌ها و توصیه‌های لازم ارائه گردد.

خصوصیات فیزیکی، بدنی، روانی و … هر شخصی منحصر به فرد است و هیچ دو نفری کاملا شبیه هم نیستند. پس توصیه‌های خوب دوستان را قبول نکنید و سئوالات و نگرانی‌های خود را با دکتر غلامحسین غرابی مطرح نمائید.

به مدت یک هفته لباس‌هایی که از قسمت جلو و عقب بسته می‌شوند را پوشیده و از پوشیدن البسه‌ای که از قسمت سر پوشیده می‌شوند خودداری نمائید.

وجود اندکی نگرانی و تشویش بعد از عمل جراحی، طبیعی است. اغلب بیماران با مشاهده صورت متورم و احتمالا تغییر رنگ یافته، شوکه می‌شوند. سعی کنید واقع‌بین باشید و مطمئن باشید که این حالات و شرایط موقتی بوده و به زودی برطرف خواهند شد. استراحت کنید و اجازه دهید صورت‌تان در کمال آرامش، بهبودی را تجربه کند.

مصرف دخانیات به طرز چشمگیری بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. سعی کنید حداقل تا 2 هفته بعد از عمل، از مصرف خانیات خودداری نمائید.

شما اینجا هستید

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

خدمات

جستجو

Search