لیفت سینه چیست؟

لیفت سینه

زنان ممکن است به دلایل متعددی از جمله حاملگی، کاهش وزن، افزایش سن، یا حتی ژنتیک دچار کاهش حجم سینه و افتادگی (پتوز) شوند. هنگامی که سینه ها افتاده می شوند، حجم آنها کاهش می یابد و پوست اطراف سینه ها کشیده می شود. در نتیجه سینه ها شادابی و جوانی خود را از دست می دهند. عمل لیفت سینه ( ماستوپکسی) می تواند سینه  را در موقعیت مناسب خود بر روی قفسه سینه قرار دهد، پوست سینه را سفت کرده و حتی اندازه و شکل سینه و آرئول نیز تغییر داده و به شکل و فرمی زیبا در آورد. امروزه تکنیک هایی وجود دارد که به وسیله آنها میتوان سینه ها را از حالت افتادگی خارج و به اصطلاح لیفت کرد. این روش ها که معمولا تحت عنوان ماستوپکسی شناخته می شود تکنیک های مختلفی دارد از جمله بزرگ شدن سینه ، لیفت سینه یا نوک آن یا ترکیبی از این روش ها. بسته به شرایط و شکل ظاهری پستان ها، روش های بکارگیری برای لیفت متفاوت می باشد. تیم جراحی قبل از انجام عمل، وضعیت سینه ها را چک کرده و تکنیک مناسب برای لیفت سینه را پیشنهاد می کند.

لیفت و بالا کشیدن سینه

چه افرادی نیاز به لیفت سینه یا ماستوپکسی دارند

فرم دادن سینه ها از نتایج لیفت سینه می باشد.معمولا پس از مشاوره حضوری با آقای دکتر غلامحسین غرابی فوق تخصص جراحی پلاستیک زیبایی و ترمیمی تشخیص داده میشود که سینه ها نیاز به لیفت دارند یا خیر. با این حال عواملی ظاهری و جسمی که تعیین می کنند که فرد نیاز به انجام عمل ماستوپکسی دارد عبارت اند از : سینه های فاقد حجم یا سفتی، بافت زیر سینه دچار چین خوردگی باشد، نوک سینه به سمت پایین باشد، نوک سینه ها در زیر چین سینه قرار گیرند، عدم تقارن در سایز و شکل سینه ها و در نهایت فرم های غیر معمول پستان ها. درجه افتادگی سینه مهم ترین دلیل برای جراحی ماستوپکسی است. مهمترین عواملی که سطح افتادگی سینه را تعیین می کند عبارتند از: موقعیت نوک سینه و میزان افتادگی بافت پستان در زیر چین. ماستوپکسی برای اصلاح افتادگی سینه ها انجام می شود که می تواند در نتیجه کشش گرانشی ، افزایش سن (کاهش چربی و بافت سینه) ، بارداری یا کاهش وزن رخ دهد. سیگار کشیدن و آفتاب سوختگی نیز می تواند بر کشسانی سینه ها تاثیر بگذارد. افتادگی می تواند در سینه های بزرگ و کوچک رخ دهد. در حالی که افتادگی سینه ها بر سلامت جسمی تاثیر نمی گذارد ، ممکن است بر عزت نفس تأثیر بگذارد و در نتیجه زنان ممکن است مایل به اصلاح پتوز و لیفت سینه ها باشند.

آیا هر افتادگی سینه نیاز به جراحی ماستوپکسی دارد ؟

افتادگی سینه از نظر پزشکی پتوز سینه نامیده می شود. جراحان زیبایی افتادگی سینه ها را با توجه به نمرات ذکر شده در زیر طبقه بندی می کنند. این درجه بندی به انجام عمل لیفت سینه کمک می کند:

درجه 1: در پتوز خفیف ، نوک سینه درست زیر مرز طبیعی سینه (چین خوردگی زیر پستان) اما هنوز بالای قسمت پایین سینه قرار دارد

درجه 2: با پتوز متوسط ، نوک سینه بیشتر از قسمت زیرین پستان خارج می شود ، اما قسمت پایینی سینه ها در زیر نوک سینه وجود دارد.

درجه 3: با پتوز شدید ، نوک سینه بسیار پایین تر از قسمت زیرین پستان قرار می گیرد و تراکم بافت و پروتئین در قسمت پایینی وجود ندارد

انواع درجه افتادگی سینه یا پتوز

لیفت و تقویت سینه

تغییرات در شکل و سفتی سینه اغلب به دلیل بارداری ، کاهش وزن یا افزایش سن اتفاق می افتد. بافت سینه و پوست توانایی خود را برای بزرگ شدن یا کشیدگی از دست می دهند و به حالت عادی (حالت ارتجاعی) باز می گردند. این باعث می شود که سینه ها افتاده و فرم خود را از دست بدهند. ماستوپکسی نوعی جراحی زیبایی است که برای تغییر شکل سینه ها در صورت افتادگی انجام می شود. اغلب به آن لیفت سینه می گویند. لیفت سینه ظاهر سینه ها را تغییر می دهد و آنها را بهبود می بخشد. متداول ترین تکنیکی که برای لیفت سینه استفاده می شود لیفت کامل ماستوپکسی (Anchor Lift) است که از اطراف ناحیه سینه و تا زیر سینه و زیر چین سینه اسکار ایجاد می کند(مثل لنگر). لیفت سینه به تنهایی سینه ها و نوک سینه ها را بلند می کند ، اما به طور کلی اندازه کلی سینه ها را نیز کاهش می دهد. زیرا هنگامی که سینه ها بالا کشیده می شوند و پوست اضافی آن بریده می شود، از حجم پستان نیز کاسته می شود. در افرادی که سینه های نسبتا بزرگ اما افتاده دارند، پس از انجام لیفت سینه، سینه به حد نرمال و مطلوب می رسند. اما در افرادی که حجم سینه ها کم بوده و فاقد چربی و بافت هستند اما دچار افتادگی نیز می باشند، بعد از انجام لیفت سینه ممکن است سایز سینه کاهش پیدا کند. در این حالت برای بازیابی سایز و شکل سینه و همچنین برآمدگی آن، می توان از ایمپلنت های مناسب استفاده کرد.

انواع روش ها و تکنیک های لیفت سینه

ماستوپکسی ممکن است در بیمارستان ، مرکز جراحی سرپایی یا مطب جراح انجام شود. معمولاً به صورت سرپایی و با بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی انجام می شود و از یک تا سه ساعت طول می کشد. چندین روش برش وجود دارد که می توان هنگام انجام لیفت سینه استفاده کرد. تکنیکی که جراح انتخاب می کند بستگی به موارد زیر برای بیمار دارد: اندازه و شکل سینه، درجه افتادگی، اندازه و موقعیت آرئولها/نوک سینه ها، مقدار پوست اضافی، کیفیت پوست. سه نوع شایع ترین برش عبارتند از :

دو حلقه در اطراف آرئول به شکل دونات : این نوع از ماستوپکسی با برش کوچک معمولا برای بیماران با سینه های کوچک و حداقل افتادگی توصیه می شود. زیرا در این نوع برش نیاز به برداشت زیادی از پوست و بافت سینه جهت بالا کشیدن پستان ها نیست.

از اطراف آرئول  تا چین سینه به شکل آب نبات چوبی : در این حالت برش از آرئول به صورت مرکزی ایجاد شده و و به صورت خطی تا زیر چین سینه ها امتداد می یابد. این نوع از ماستوپکسی برای افتادگی های متوسط مناسب است که به وسیله آن میتوان مقدار کمی از بافت چربی سینه ها را خارج کرد.

لنگری : در این حالت که پیچیده ترین نوع برش در جراحی های ماستوپکسی محسوب می شود، در واقع ترکیبی از دو نوع برش اول است. در این تکنیک، برشی که در نوک آرئول ایجاد شده در امتداد یک خط به سمت زیر سینه ها ادامه می یابد. سپس به صورت هلال به دو طرف سینه امتداد پیدا کرده و موجب کشیده شدن پوست و تخلیه بافت اضافی سینه می شود.

نحوه انجام عمل ماستوپکسی

در حین عمل ، جراح بسته به تکنیکی که از آن استفاده می کند چندین برش روی سینه ها ایجاد می کند. پوست را می توان از ناحیه اطراف آرئول ، و از زیر سینه ها ، یا فقط یک ناحیه برش داد. پس از ایجاد برش در محل مناسب، سینه ها به سمت بالا کشیده می شوند و نوک سینه نیز تغییر مکان می دهد. در مواردی آرئول نیز تغییر شکل می دهد تا متناسب با اندازه سینه جدید باشد. بدین ترتیب بافت سینه سفت شده و در جای مناسب( بدون افتادگی ) قرار می گیرد. گاهی اوقات می توان ایمپلنت های سینه را در طی عمل ، برای بالا بردن و بزرگ شدن سینه به کار گذاشت. به طور کلی در حین انجام عمل لیفت سینه به طور خلاصه، جراح برش هایی در پوست اطراف سینه ایجاد می کند. فرد بیمار و جراح  قبل از عمل در مورد محل های برش صحبت و نحوه انجام آن صحبت می کنند. در این جراحی پوست تیره اطراف نوک سینه (آئرولا) و نوک سینه به سمت بالاتر حرکت می کند و آرئول در جای خود فیکس می شود. یکی از عوارض جانبی این عمل  از دست دادن موقتی یا دائمی حس در نوک سینه است. سپس برش ها با نخ بخیه ، چسب جراحی یا هر دو مورد بسته می شوند. یک لوله (تخلیه) ممکن است قبل از بسته شدن درون ناحیه برش قرار گیرد. این کار مایع اضافی که ممکن است با شروع التیام زخم در بافت سینه جمع شود را تخلیه می کند.

انواع برش ها و تکنیک های لیفت سینه

نحوه آماده شدن برای ماستوپکسی

در مشاوره های قبل از جراحی ، جراح سینه های فرد را ارزیابی کرده و برای ثبت عکس می گیرد(در بعضی از موارد). پس از معاینه و بررسی، اندازه و موقعیت نوک سینه ها ارزیابی شده و محل بریدگی ها را مشخص می شود. نحوه برش و تکنیک های مورد استفاده در عمل نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. قبل از انجام لیفت سینه ، جراح توضیح می دهد که برای آماده سازی عمل چه کارهایی باید انجام شود.

در صورت سیگار کشیدن ، حداقل شش هفته قبل از عمل از بیمار خواسته می شود که سیگار کشیدن را ترک کند ، زیرا سیگار کشیدن خطر عفونت را افزایش داده و زمان بهبود را کند می کند. سیگار کشیدن بر خون رسانی پوست تاثیر می گذارد و می تواند روند بهبود زخم را کند نماید. در صورت سیگار کشیدن ممکن است جراح  تصمیم بگیرد که جراحی را به تاخیر بیندازد.

فرد باید در مورد تمام داروهایی که مصرف می کند به جراح خود اطلاع دهد. این دارو ها شامل گیاهان و مکمل های دیگر نیز می باشد. همچنین مصرف هرگونه داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین ، برخی داروهای ضدالتهاب ، کلوپیدوگرل و آسپرین روزانه نیز باید به جراح اطلاع داده شود. زیرا ممکن است لازم باشد مصرف برخی یا همه داروها قبل از عمل متوقف شود. معمولا توصیه می شود شش ساعت قبل از عمل چیزی نخورید. عمل لیفت سینه معمولا همراه با بیهوشی عمومی صورت می گیرد.

 مراقبت های بعد از عمل

پس از جراحی، باید یک سوتین مناسب (الاستیک ، بدون سیم زیر و با بندهای قابل تنظیم) و یک بانداژ به مدت یک ماه پوشیده و فقط هنگام دوش گرفتن می توان سوتین را برداشت. ماساژ دادن منطقه برش و بخیه شده می تواند سبب کاهش التهاب گردد. از بلند کردن وسایل سنگین ، تمرینات سنگین و حرکات ناگهانی خودداری کنید. جراحی حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد. ممکن است همان روز بیمار مرخص شده و به خانه برگردد. اما گاهی بنا به شرایط بیمار، ممکن است یک شب در بیمارستان بستری باشد. پس از بازگشت به خانه ، هرگونه دستورالعمل را که پزشک ارائه داده است باید توسط بیمار رعایت گردد. در دوران نقاهت، داروهای تجویز شده باید دقیقاً طبق دستور مصرف شود. از سوتین یا بانداژ مخصوصی که قبل از ترخیص به فرد بیمار داده شده طبق دستور جراح استفاده شود. تمامی مراقبت ها مانند تعویض بانداژ، دوش گرفتن و … باید طبق دستور جراح صورت گیرد. شنا کردن، استفاده از وان آب گرم و هرگونه فعالیتی که موجب می شود جای برش و بخیه ها در آب فرو روند تا زمان بهبودی نسبی ممنوع می باشد. هنگام دوش گرفتن ، محل برش خود را به آرامی بشویید. سپس جای بخیه را خشک کنید. استفاده از لوسیون ، روغن یا کرم روی محل برش ها تا بعد از بهبود کامل ممنوع می باشد. بازوها را به مدت 10 روز از سطح سینه بالا نبرید. و هیچ چیز سنگین را حداقل به مدت 7 روز بلند نکنید ، فشار ندهید یا نکشید. هنگام سوار شدن در اتومبیل ، کمربند ایمنی را به گونه ای قرار دهید که سینه های شما را فشرده نکند.

تغییر مکان نیپل در جراحی لیفت سینه

توجه داشته باشید که تورم سینه ممکن است 3 تا 5 هفته طول بکشد. در صورت توصیه جراح ، از کیسه سردی که در یک حوله نازک پیچیده شده است برای تسکین ناراحتی و کنترل تورم استفاده کنید. توجه کنید که بسته سرد را برای مدت طولانی روی پوست نگذارید ، در غیر این صورت ممکن است پوست شما آسیب ببیند. بسته را روی بانداژ خود به مدت بیش از 20 دقیقه قرار ندهید. این کار را به دفعات مورد نیاز در ساعات بیداری تکرار کنید تا زمانی که تورم شروع به بهبود کند.

در صورت بروز علائم زیر پس از جراحی به پزشک مراجعه کنید

بیشتر افرادی که عمل ماستوپکسی را انجام می دهند، دوران نقاهت را بدون دردسر و یا درد سپری می کنند. با این حال اگر هر یک از علائم زیر را پس از جراحی مشاهده کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.  این علائم عبارت اند از درد شدید قفسه سینه یا مشکل در تنفس، تب 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر، خونریزی یا تخلیه سینه از طریق سوتین یا بانداژ مخصوص، علائم عفونت در محل بخیه مانند افزایش قرمزی یا تورم، گرما، بدتر شدن درد یا بوی بد، دردی که با دارو تسکین نمی یابد، درد، تورم یا کبودی بیشتر در یک سینه نسبت به سینه دیگر. برای جلوگیری از بروز عفونت و همچنین خطرات گفته شده، نیاز است که پس از عمل لیفت سینه توسط جراح ویزیت شوید( در مدت زمان های کوتاه پس از عمل)

خطرات و عوارض احتمالی لیفت سینه

خطرات و عوارض احتمالی عمل لیفت سینه عبارتند از: خونریزی، عفونت، لخته شدن خون، طولانی شدن بهبود زخم ها، زخم های بزرگ یا قابل مشاهده، ایجاد جای زخم و اسکار، تغییرات در احساس لمس سینه یا نوک سینه (موقت یا دائمی)، احتمال افتادگی مجدد سینه ها، عدم تقارن در ظاهر و شکل سینه ها و در نهایت خطرات مربوط به مواد بیهوشی. اطلاع از عوارض و خطرات احتمالی عمل های زیبایی بسیار مهم است چرا که نامزدهای ایده آل برای لیفت سینه یا ماستوپکسی ( و یا هر عمل زیبایی دیگر ) کسانی هستند که انتظارات واقع بینانه ای داشته اند، تحقیقات گسترده ای انجام داده اند و خطرات و عوارض مربوط به این روش را به طور کامل درک کرده اند.

اسکار پس از عمل ماستوپکسی

شاید یکی از مهم ترین و بیشترین عوارضی که ممکن است پس از جراحی ماستوپکسی ایجاد شود، به جا ماندن جای بخیه و زخم و در نهایت تشکیل اسکار باشد. گرچه زخم ها به مرور زمان محو میشوند ( معمولا بین 12 تا 24 ماه ) اما میزان محو شدگی جای زخم، به نوع پوست، رنگدانه های پوست و همچنین مراقبت های پس از جراحی لیفت سینه بستگی دارد. برای از بین بردن کامل جای زخم، محصولات کاهنده اسکار موجود هستند که تا حدی به محو شدن زخم ها و شدت آنها کمک می کنند. این محصولات شامل روغن ، کرم و ژل های بازسازی پوست هستند و که تولید کلاژن را در پوست تحریک کرده و باعث بازسازی و ترمیم آن می شوند. نکته مهمی که باید آن توجه کرد این است که استفاده از این محصولات باید با نظر و مشورت جراح صورت گیرد.

شیردهی بعد از عمل ماستوپکسی

این امکان وجود دارد (هرچند بسیار نادر) که زنانی که عمل ماستوپکسی انجام داده اند، قصد بارداری داشته باشند و حتی ممکن است بخواهند به نوزاد خود شیر بدهند. باید توجه کرد که بارداری می تواند پیامدهای جدی بر شکل، اندازه و ارتفاع سینه ها بگذارد و آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، توصیه می شود برای انجام عمل ماستوپکسی تا زمان بچه دار شدن صبر کنید زیرا در صورت بارداری بعد از جراحی، به احتمال زیاد جراحی بازسازی لازم است. علاوه بر این، افرادی که عمل لیفت سینه انجام می دهند، در مواردی که غدد پستانی و تعداد آنها تغییر کرده باشد، ممکن است قادر به شیردهی به فرزند خود نباشند.

لیفت سینه موجب تغییر سایز آن نیز می شود

مدت زمان اثرگذاری عمل ماستوپکسی

کاهش سینه ، لیفت سینه یا بزرگ کردن سینه و به طور کلی هر گونه عمل زیبایی که بر روی سینه ها انجام می شود، نمی تواند به طور دائم فرم سینه را اصلاح کند. با گذشت زمان ، به احتمال زیاد اثرات پیری و گرانش روی سینه ها اثر گذاشته و مجددا آنها را دچار افتادگی می کند و این موضوعی است که حتی با عمل جراحی اجتناب ناپذیر است و در این حالت ممکن است نیاز به جراحی مجدد باشد. اما به طور کلی ، عمل بزرگ کردن سینه طول عمر کوتاه تری نسبت به عمل ماستوپکسی خواهد داشت. این به دلیل وزن ایمپلنت هایی است که برای فرم دهی و افزایش سایز درون سینه قرار می گیرند. کشش پوست ، مراقبت های بعد از عمل، عدم پیروی از دستورالعمل های جراح، عدم استفاده از لباس های مناسب و باردار شدن و شیردهی و … ممکن است نتایج عمل های زیبایی سینه را تحت تاثیر قرار دهد.

ماستوپکسی سینه چقدر دردناک است؟

همه جراحی های زیبایی اعم از بینی و اجزای صورت و یا اندام های بدن با دردها و مراقبت های خاص خود همراه هستند. اما به طور کلی جراحی ماستوپکسی نسبت به سایر جراحی های سینه مانند پروتز و ماموپلاستی درد کمتری دارد و مدت زمان بهبودی آن نیز کوتاهتر می باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که در اینگونه عمل ها، مراقبت های پس از عمل تاثیر بسیاری در کوتاه بودن دوره نقاهت و کم درد بودن آن دارد. بنابراین با رعایت نکات بهداشتی و پزشکی جای نگرانی بابت درد، عفونت و طولانی شدن زمان بهبودی وجود ندارد.

میزان رضایت از جراحی ماستوپکسی

عمل ماستوپکسی مانند سایر عمل های زیبایی دارای رضایت نسبی است. در واقع ممکن نتیجه عمل برای یک فرد قانع کننده باشد و برای فرد دیگری نباشد. به دلیل نوع شرایط و شکل ظاهری سینه ها، نتایج حاصل از عمل زیبایی آنها نیز با هم متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اگر میزان افتادگی سینه ها درجه سه باشد، به طبع عمل جراحی پیچیده تر بوده و ممکن است نتیجه مطلوبی ارائه نشود. و یا اگر پوست دچار کشیدگی زیادی باشد، ممکن است بعد از عمل به خوبی بازسازی نشود. بنابراین نتایج با توجه شرایط و شکل سینه ها، رضایت های نسبی را به همراه دارند و فرد باید نگاه واقع بینانه ای به جراحی داشته باشد. نکته مهم دیگری که در کیفیت نتایج حاصل از عمل ماستوپکسی بسیار اهمیت دارد، انتخاب جراح مناسب است. یک جراح با تجربه و متبحر با دانش و تجربه کافی در زمینه جراحی پستان، می تواند نتایج مطلوبی را ارائه دهد. بنابراین انتخاب بهترین جراح ماستوپکسی گرچه قیمت لیفت سینه را تحت تاثیر قرار می دهد، اما باید جز اولویت های فرد مراجعه کننده برای انجام عمل باشد چرا که علاوه بر نتیجه رضایت بخش، می تواند عوارض و خطرات بعد از انجام عمل را نیز کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما اینجا هستید

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

خدمات

جستجو

Search