لیزر موهای زائد

برای رفع موهای زائد، طیف وسیعی از لیزرها و پالس لایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. مکانیسم عمل این روش ها بر مبنای طولانی کردن فاز خواب ریشه های مو و به دنبال آن کاهش حجم موهای زائد منطقه است. قبل از انجام لیزر برای موهای زائد باید به موارد زیر توجه کرد:

• از تغییر رنگ پوست طی دوره درمان، چه به وسیله آفتاب یا دستگاه های برنزه کننده، اجتناب کنید.
  • دو هفته پیش از شروع درمان، از کندن موهای زائد منطقه خودداری نمایید (استفاده از تیغ، ژیلت یا کرم موبر بلامانع است).
  • لیزر موهای زائد در ناحیه صورت خانم ها باید همزمان با بررسی از نظر مشکلات هورمونی انجام شود تا بهترین نتیجه بدست آید.
نتایج

لیزر موهای زائد در هر جلسه ۱۵ تا ۲۰ درصد از موهای منطقه تحت درمان را به فاز خواب فرو می برد و در بهترین حالت تا ۹۰ درصد رشد موها برای ۱ تا ۳ سال متوقف می گردد.

بهبودی
  • با توجه به اینکه لیزر می تواند التهاب و قرمزی به همراه داشته باشد، لذا تا ۴۸ ساعت پس از درمان، از محصولات آرایشی روی منطقه استفاده نکنید.
  • در طول دوره درمان از کندن موها و روش های برنزه کننده پوست اجتناب نمایید.
  • تکرار درمان بین ۱ تا ۳ سال پس از مرحله اول الزامی است.
  • شستشوی محل درمان بلافاصله پس از لیزر بلامانع است.
  • در صورت بروز قرمزی و التهاب از داروهای ترمیم کننده تجویز شده استفاده نمایید.
  • در مواردی که لیزر موهای زائد در ناحیه صورت انجام می شود، مراقبت در مقابل آفتاب الزامی است.
  • چنانچه سابقه ابتلا به تبخال دارید، حتماً باید از داروهای پیشگیری کننده استفاده نمایید.

لیزر موهای زائد پس از پایان جلسات درمانی مورد نیاز، به صورت از بین رفتن موقتی ۷۰ تا ۹۰ درصد از موهای منطقه است و نیاز به جلسات مجدد لیزر طی ۳ سال بعد، محتمل خواهد بود.

عوارض

در صورت تماس با نور آفتاب و عدم استفاده صحیح از ضد آفتاب ها، احتمال بروز لک های تیره یا روشن در ناحیه درمان وجود دارد. در موارد بسیار نادر، پرمویی به دنبال لیزر موهای زائد در بیمار گزارش شده است. التهاب، تورم و قرمزی و در مواردی حتی زخم در ناحیه تحت درمان ایجاد می شود که با کمک داروهای ترمیم کننده طی یک هفته برطرف می گردد.

اثرات جانبی

التهاب، تورم و قرمزی موقت در محل انجام لیزر از اثرات جانبی لیزر موهای زائد است.

وضعیت بستری

بلافاصله پس از رفع موهای زائد، بیمار می تواند به کار روزانه خود باز گردد.

بیهوشی

لیزر موهای زائد در اکثر نواحی بدن بدون نیاز به بی حسی و در بعضی مناطق حساس تحت بی حسی با پمادهای موضعی انجام می شود.

مدت عمل

تعداد جلسات لیزر در هر منطقه با توجه به رنگ مو و پوست بیمار، بین ۴ تا ۱۰ جلسه با فواصل معین است.

تکنیک عمل

بهترین لیزر برای تیپ پوستی ایرانیان دیود (Diode) و همچنین پالس لایت های معروف به IPL هستند. حرارت تولید شده توسط این دستگاه ها، جذب ریشه مو شده و منجر به تخریب سلول موهای زائد منطقه و در نتیجه کاهش مقدار موها و نازک شدن موهای باقیمانده می شود.