ماموپلاستی تغییر سایز و جراحی سینه

تغییر سایز و جراحی سینه

ماموپلاستی (mammoplasty) به عمل جراحی گفته می شود که طی آن ساختار، اندازه و ظاهر سینه ها تغییر می‌کند. این عمل جراحی انواع مختلفی دارد که باتوجه به شرایط افراد انجام می‌گیرد. اما عموم مردم این عمل جراحی را با اصطلاح کوچک کردن سینه ها می‌شناسند.

در حالی که علاوه بر کوچک کردن، فرم دادن، زیباسازی و سایر عمل‌های زیبایی که از آن به عنوان (لیفت سینه) یاد می شود نیز در زیر مجموعه این نوع جراحی قرار می‌گیرد. در گذشته برای افزایش سایز سینه ها از ایمپلنت و یا پروتزهای سینه استفاده می‌شد که گاها قابل تشخیص نیز بود. اما امروزه با پیشرفت‌های زیادی که در حوزه پزشکی ایجاد شده، روش‌های جایگزینی بهتری برای افزایش و سایز سینه به وجود آمده‌اند. در واقع پزشکی و فناوری آنقدر پیشرفت کرده است که اکنون می توان یک سینه طبیعی را بدون ایجاد ایمپلنت کاملاً بازسازی کرد.

ماموپلاستی اصطلاحی است که در جراحی پلاستیک به عمل جراحی سینه اشاره دارد. برخلاف آنچه که تصور می‌شود جراحی پلاستیک تنها برای بزرگ کردن سینه نیست، زیرا انواع مختلفی از عمل با توجه به نیاز افراد انجام می شود. در طول این عمل، پزشک خط و شکل نوک سینه‌ها، حجم و آرئول غدد پستانی را تغییر می‌دهد.

چرا جراحی ماموپلاستی برای اکثر زنان جذاب است؟ دلایلی وجود دارد که موجب می‌شود زنان دست به انجام این عمل جراحی بزنند از جمله: برطرف کردن نقص بدن، افزایش عزت نفس و جذاب‌تر شدن، خلاص شدن از دست سینه های بزرگ و سنگین. ما در این مقاله به بررسی انواع ماموپلاستی، نحوه انجام، مراقبت های قبل و بعد و… می‌پردازیم.

ماموپلاستی چیست؟

کوچک کردن سینه، که به ماموپلاستی نیز معروف است، راهی برای از بین بردن چربی اضافی سینه و بافت سینه است که به وسیله آن سایز سینه متناسب با بدن تغییر می کند و مشکل عدم تناسب اجزای بدن را در افرادی که دارای سینه‌های بزرگ هستند برطرف می کند.

سینه های بزرگ و نامتناسب می تواند باعث ناراحتی جسمی و روحی شود. افراد مبتلا به ماکروماستی (شرایطی که در آن پستان ها دارای اندازه بزرگی هستند) به دلیل سایز بزرگ سینه ها ممکن است مشکلات جسمی را تجربه می کنند مانند مشکل داشتن در انجام برخی از فعالیت های روزانه. علاوه بر بیماری های جسمی مربوط به ماکروماستی، برخی از بیماران به دلیل اندازه سینه هایشان ممکن است دچار ناراحتی احساسی یا مشکلات روانی قابل توجهی شوند. اگرچه کاهش سایز سینه و یا برداشتن کامل سینه (ماستکتومی) معمولا برای درمان مشکلات و شرایط پزشکی مانند سرطان سینه انجام می شود، اما بیمارانی که دارای سینه های بزرگی هستند و از این موضوع احساس ناراحتی می کنند، می توان از ماموپلاستی به عنوان یک جراحی زیبایی استفاده کرده و اندازه سینه های خود را تغییر دهند.

اگر از افرادی که عمل زیبایی جراحی سینه انجام داده اند دلایل آن را بپرسید، بیشتر آنها مشکلات اجتماعی و نامناسب بودن لباس ها و اندازه آن را بیان می کنند.

جراحی ماموپلاستی

انواع ماموپلاستی

با توجه به شرایط بیمار، انواع مختلفی از این جراحی وجود دارد. برخلاف تصور بسیاری، این نوع جراحی تنها شامل کوچک کردن سینه نمی شود و مشکلات جسمی یا روانی دیگری که فرد با آنها سروکار دارد نیز درمان می‌کند.

کوچک کردن سینه نه تنها راه مناسبی برای کاهش اندازه سینه ها محسوب می شود، بلکه برای بالا آوردن محل قرارگیری پستان در ناحیه قفسه سینه، از بین بردن تفاوت در اندازه سینه ها و بازیابی محل قرارگیری سینه ها پس از دوران شیردهی نیز توصیه می شود. مواردی وجود دارد که جراحی پلاستیک سینه را ممنوع میکند مانند هنگامی که فرد دچار بیماری هایی مثل فیبروکیستیک، عفونت ها یا سرطان سینه باشد.

تغییرات در اندازه و شکل سینه ها پس از چند هفته پس از جراحی قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر تصحیح اندازه سینه ها، ظاهر آنها نیر بهبود می یابد. به طور کلی جراحی ماموپلاستی شامل دو مورد کلی است که در ادامه به آنها اشاره شده است :

کاهش سینه :

ماموپلاستی هم با مشکلات جسمی (سایز سینه) و هم مشکلات روانی در ارتباط است. ثابت شده است که سینه بزرگ از نظر روانی بیشتر از سینه کوچک بر اعتماد به نفس و روابط افراد تاثیر می گذارد و این بیماران سعی می کنند تا آنجا که می توانند آن را پنهان کنند. علاوه بر مشکلات روانی، اندازه سینه اگر بیش از اندازه بزرگ باشد (عدم تناسب با اندام) بر ستون فقرات تاثیر می گذارد و باعث کمردرد می شود.

به همین دلیل، کوچک کردن سینه از نظر زیبایی یک اقدام پیشگیرانه است، زیرا از مشکلات ستون فقرات جلوگیری کرده و آنها را برطرف می کند. در واقع هدف از این نوع جراحی، کاهش اندازه سینه ها و لیف آنها برای حفظ موقعیت طبیعی است.

کاهش اندازه سینه معمولا به این دلایل انجام می شود: هنگامی که سینه ها به دلیل عوامل هورمونی، چاقی یا مشکلات شیردهی بسیار بزرگ هستند، و هنگامی که سینه ها به دلیل افزایش سن یا اثر جاذبه دچار افتادگی می شوند.

ترمیمی:

این روش به بازگرداندن ظاهر سینه ها کمک می کند و با وارد کردن ایمپلنت های سیلیکون به بدن زن انجام می شود. در واقع جراح با کمک این روش، شکل غدد پستانی را بازیابی می کند. در روش دیگر، کمی چربی از سایر قسمت های بدن برداشته شده و به سینه ها تزریق می شود. در این حالت نوک سینه ها بازیابی شده و شکل و ظاهر مناسب تری پیدا می کند.

بازسازی سینه: ماموپلاستی بازسازی در مواردی که فرد از بیماری هایی مانند سرطان سینه رنج می برد انجام می شود. در این موارد که نیاز به برداشتن سینه و ماهیچه سینه است، بازسازی سینه باعث افزایش عزت نفس بیمار می شود. این عمل می تواند از طریق روش هایی مانند استفاده از پروتزهای آناتومیک سینه، استفاده از چربی های شکم فرد و یا کاشت سینه با استفاده از ماهیچه های بدن انجام می شود.

مراقبت های قبل از انجام عمل

قبل از عمل شما طی مشاوره حضوری با آقای دکتر غلامحسین غرابی تحت معاینه و شرح حال کامل قرار گرفته توضیحات لازم در خصوص تکنیک عمل جراحی و دوران نقاهت به شما داده خواهد شد و آزمایشات لازم درخواست می گردد. انجام آزمایش خون و ادرار برای تعیین گروه خونی و مقادیر هورمون ها و همچنین تعیین میزان گلبول های خون لازم است.

همچنین نیاز است که هرگونه بیماری زمینه ای، میکروبی و ویروسی که در بدن فرد وجود دارد، قبل از انجام عمل تشخیص داده شود. پس از انجام آزمایشات نیاز است فرد تحت سونوگرافی سینه قرار گیرد. ماموگرافی یا سونوگرافی سینه به تشخیص سرطان سینه، تشخیص توده های سلولی و کیست سینه کمک می کند و پزشک را از وضعیت سینه ها آگاه می سازد. دو هفته قبل از تاریخ عمل، مصرف داروهای حاوی سالیسیلات، مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی و ضد انعقاد باید متوقف گردد. همچنین مصرف دخانیات قبل از عمل نیز باید کاهش یابد چرا که روند بهبود و خونرسانی به بافت را تحت تاثیر قرار می دهد. پس از انجام آزمایشات و رعایت توصیه های بهداشتی و ضروری، پزشک مدلسازی سه بعدی سینه را در رایانه انجام می دهد.

به این ترتیب، فرد متوجه خواهد شد که سینه ها بعد از عمل چگونه تغییر می کنند و ظاهر آنها چگونه است. در این مدل ها مواردی چون عرض سینه، حجم اولیه غدد پستانی، شکل سینه، قابلیت ارتجاعی بودن پوست با توجه به قد و وزن بیمار مورد بررسی قرار می گیرد.

مراحل ماموپلاستی

پس از اینکه فرد تمام مراحل آزمایشات و توصیه ها را گذرانده و از نظر روحی آماده بود، عمل جراحی انجام می شود. فرد می تواند تصمیم بگیرد که جراح از چه نوع بیهوشی استفاده کند.

در این عمل جراحی معمولا از بیهوشی عمومی استفاده می شود اما اگر بیهوشی عمومی برای فرد مناسب نباشد، بیهوشی موضعی به صورت داخل وریدی به فردتزریق می شود. بسته به نوع عمل ماموپلاستی نوع برش هایی که توسط جراح ایجاد می شود متفاوت خواهد بود.

با توجه به اینکه هدف از این جراحی کاهش سایز سینه می باشد بر اساس تکنیک انتخاب شده برش در محل های زیر ایجاد می شود: در امتداد لبه آرئول و گسترش آن به‌صورت عمودی تا خط عرضی زیر سینه و در صورت نیاز گسترش این برش در خط عرضی زیر سینه و مقداری از بافت چربی و نسج غده ای پستان تخلیه می شود.

کاهش سایز سینه به روش های مختلف انجام می شود: پس از انجام این عمل به روش گفته شده، ممکن است شیردهی با مشکل روبرو شود.

در مواردی که بدلیل سرطان نسج پستان برداشته است جهت بازسازی سینه، پزشک پوست را جدا کرده، یک کیسه کوچک در پشت بافت ماهیچه یا سینه ایجاد می کند. سپس ایمپلنت را در آن قرار می دهد.

به طور کلی، زمان عمل جراحی بر اساس تکنیک عمل بمدت دو نیم الی چهار ساعت طول می کشد.

توانبخشی بعد از عمل

دوره بعد از عمل بسیار مهم تلقی می شود. طول این دوره، بروز خطر و عوارض جانبی برای فرد، بستگی به نحوه چگونه گذراندن دوره نقاهت و رعایت تمام توصیه های پزشکی دارد.

معمولاً دوره نقاهت بعد از ماموپلاستی 2 ماه طول می کشد. شکل سینه می تواند در طول یک سال تغییر کند. ایمپلنت کامل 6 ماه طول می کشد تا در بافت سینه ریشه دار شود. در دوره بهبود پس از عمل، ماهیچه های قفسه سینه و ماهیچه های کمر بازسازی می شوند. در این زمان می توان تمرینات بدنی و ژیمناستیک پزشکی را انجام داد اما فقط با مشورت پزشک.

در اولین روزهای بعد از عمل، زن ممکن است درد شدیدی را تجربه کند. در این دوره پزشکان می توانند یک داروی مسکن برای بیمار تجویز کنند. همچنین گاهی نیاز است که برای جلوگیری از بروز هرگونه عفونت در محل زخم و بخیه، آنتی بیوتیک نیز مصرف شود. به یاد داشته باشید: در 2 سال اول پس از عمل، حساسیت سینه ها و نوک سینه ها کاهش می یابد. علاوه بر این، حساسیت ممکن است به طور کامل یا موقت از بین برود.

مراقبت های بعد از انجام ماموپلاستی

پس از جراحی پلاستیک توصیه هایی وجود دارد که باید توسط فرد رعایت شود. معمولا دوران بهبودی جراحی ماموپلاستی دردناک نبوده اما با این حال روند بهبودی بسیار به بدن و شرایط بیمار بستگی دارد.

توصیه های بعد از جراحی عبارتند از: خوابیدن به پشت، استفاده از بریس های بدون سیم به مدت یک ماه، کاهش حرکت های بدن، عدم انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری و یا دویدن، عدم مصرف الکل و دخانیات، عدم استفاده از استخر به مدت 15 روز بعد از عمل. نکات دیگری که فرد موظف به رعایت آنهاست در ادامه شرح داده شده است. برای تسهیل بهبودی، در حین انجام حرکات، بازوها باید صاف باشند. استفاده از سوتین بدون لبه یا بند سینه ضروری است. به این ترتیب نسج سینه در زمان بهبود بافت در جای خود باقی می ماند. لازم است پوست ناحیه پستانی به خوبی هیدراته شود، زیرا استفاده از سوتین و سفت شدن بیشتر پوست می تواند باعث خشک شدن بیش از حد شود و پوست دچار کشش و چروکیدگی گردد. توصیه می شود علاوه بر خوابیدن به پشت، کمی تخت را با کوسن یا پتو بلند کنید تا التهاب ناحیه قفسه سینه کاهش یابد. درمان فیزیوتراپی می تواند به کاهش التهاب و بازگشت سریعتر به حالت عادی کمک کند. ماموگرافی و بررسی سینه ها توسط پزشک باید به صورت مداوم انجام شود. محافظت از زخم ها در برابر نور خورشید بسیار مهم است، زیرا می تواند در پوست رنگدانه ایجاد کند. تخمین زده می شود تا 3 ماه نباید فعالیت های ورزشی را انجام داد زیرا بعضی از تمرینات برای کاشت سینه مضر است.

عوارض احتمالی پس از عمل

ماموپلاستی نیز مانند سایر عمل های جراحی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. ایجاد جای زخم، بروز عفونت، تقارن نداشتن سینه ها، از دست دادن حساسیت نوک سینه، واکنش های ایمنی نسبت به ماده بیهوشی، خونریزی و خونمردگی، لخته شدن خون در بافت سینه، کبود و متورم شدن سینه ها، جمع شدن مایع و آب میان بافتی در سینه ها، آسیب به ساختار ها و غدد پستانی، نکروز یا از بین رفتن بافت و سلول های چربی، از دست دادن توانایی شیردهی و… از جمله عوارضی است که ممکن است فرد پس از انجام عمل با آنها رو به رو شود.

گاهی ممکن است به دلایل و عوارض گفته شده نیاز به جراحی ترمیمی مجدد در بافت سینه باشد. عواملی مانند عدم تقارن زیاد در سینه ها، خونمردگی و … می توانند با عمل مجددا سینه ها از بین بروند.

برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت استفاده از آنتی بیوتیک و شستشوی محل زخم با مواد ضد عفونی می تواند بسیار مفید باشد. در واقع عوارض جانبی عمل بسیار به نوع مراقبت های پس از عمل بستگی دارد. استفاده از پانسمان صحیح، نحوه خوابیدن، رعایت نکات بهداشتی و … می تواند عوارض احتمالی را کاهش دهد.

پانسمان بعد از ماموپلاستی

مانند هر عمل جراحی دیگر، ماموپلاستی نیز نیاز به پانسمان دارد. پانسمان مناسب زخم ها همواره تاثیری زیادی در روند بهبودی داشته است.

تحقیقات نشان داده است که وقتی از یک پانسمان مناسب که باعث ایجاد بی حرکتی، حداقل فضای مرده، فشرده سازی و محافظت از ضربه می شود به طور مداوم استفاده شود، عوارض شدید بعد از جراحی سینه کاهش می‌یابد.

در پانسمان سینه، یک گاز استریل دور سینه و خط بخیه قرار می گیرد. بانداژ به گونه ای صورت می گیرد که موجب سفت نگه داشتن سینه می گردد. اما با گذشت زمان و منقبض شدن سینه، اثر فشرده سازی بانداژ از بین رفته و نیاز است که دوباره تعویض شود. بنابراین بانداژ شل نمی تواند گزینه مناسبی برای بعد از عمل ماموپلاستی باشد.

پانسمان سنتی متداول، که از یک گاز، یک پد و یک بانداژ تشکیل شده است، ممکن است زمانی که پانسمان به طور ضخیم بسته می شود، هنگام بسته شدن محکم باعث ایجاد نکروز به علت فشار بیش از حد شود.

همچنین این نوع بانداژ موجب می شود که سینه و اطراف دچار تعریق شود زیرا کل ناحیه قفسه سینه را می پوشاند. استفاده از سوتین های بارداری به عنوان بانداژ می تواند گزینه مناسبی برای حفظ حالت سینه ها بعد از عمل باشد.

ماموپلاستی چگونه انجام می شود

جای زخم بعد از عمل ماموپلاستی

در جراحی کاهش اندازه سینه برش‌هایی روی پوست ایجاد می شود. اسکار در هر جراحی، از جمله کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی اجتناب ناپذیر است.

اما روش هایی وجود دارند که با استفاده از آنها می توان اندازه و جای زخم را کاهش داد و از ایجاد اسکار بر روی بافت و پوست جلوگیری کرد. اولین قدم یافتن یک جراح پلاستیک مجرب و متخصص در ماموپلاستی است.

تبحر و تجربه جراح تاثیر بسزایی در موفقیت آمیز بودن عمل جراحی و نتایج پس از آن دارد. نحوه برش، بخیه و همچنین پانسمان زخم می تواند در کاهش اسکار و جای زخم مؤثر باشد. استفاده از بانداژ و سوتین مناسب راه دیگری است که در کاهش اسکار بعد از عمل ماموپلاستی کمک می کند. ماساژ دادن جای زخم یکی دیگر از تکنیک های کاهش اسکار است. در این حالت بیمار با انگشتان خود جای زخم را در حالت افقی و عمودی ماساژ می دهد. ماساژ دادن موجب افزایش ترشح و تولید کلاژن شده و  انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد.

انجام روزانه ده دقیقه ماساژ تاثیر زیادی در کاهش جای زخم دارد. راه دیگر جلوگیری از اسکار استفاده از ورق های سیلیکونی یا ژل های زخم می باشد. ورقه های سیلیکونی و ژل های زخم محلول های OTC برای ترمیم اسکار هستند. ورق های سیلیکون به صورت باندهایی هستند که حاوی سیلیکون هستند و ناحیه زخم را هیدراته می کنند تا به حفظ انعطاف پذیری پوست کمک شود.

هزینه عمل جراحی ماموپلاستی

هزینه های مربوط به عمل کوچک کردن سینه نیز مانند سایر عمل های جراحی دستخوش تغییراتی زیاد می گردد. یکی از فاکتور های مهم در تعیین هزینه های عمل جراحی، افزایش هزینه های مراکز جراحی می باشد.

یکی دیگر از فاکتور‌های تاثیر گذار در هزینه های این عمل، پزشک جراح است. هر چه پزشک با تجربه تر و متخصص تر باشد، به طبع دستمزد و قیمت ماموپلاستی نیز افزایش می یابد. از آنجا این عمل جز عمل های حساس محسوب می شود و هر گونه اشتباه و عدم تجربه، می تواند به از دست رفتن نیپل و آرئول منجر شود، توصیه می شود که برای انجام ماموپلاستی به بهترین جراح در این زمینه مراجعه شود هر چند ممکن است هزینه های بیشتری در پی داشته باشد.

به طور کلی هزینه های جراحی در شهرها و مراکز بزرگ جراحی چیزی حدود 20 تا 25 میلیون تومان تخمین زده می شود.

تصویر ماموپلاستی (کوچک کردن سینه)

آیا می توان از ماموپلاستی برای درمان ژنیکوماستی استفاده کرد ؟

ژنیکوماستی شرایطی است که در آن، اندازه سینه در مردان افزایش پیدا می کند. این اتفاق در افراد بزرگسال رخ داده و تقریبا 30 درصد از مردان به این شرایط مبتلا می شوند. در این حالت پستان مرد به طرز غیر طبیعی نسبت به سایر اجزای بدن بزرگ شده و ذخیره ای از بافت چربی را تشکیل می دهد.

این بیماری بنا به دلایلی مانند افزایش وزن، بیماری های کبدی و زمینه ارثی می تواند ایجاد شود. در این حالت می توان با جراحی ماموپلاستی، بافت چربی اضافی موجود در پستان را تخلیه کرد و اندازه آن را متناسب با قد، وزن و سایر اندام های فرد تغییر داد.

نکات تکمیلی در مورد ماموپلاستی

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، ماموپلاستی برای کوچک کردن سینه هایی که در اثر عوامل مختلف (مصرف دارو، بیماری، افزایش هورمون، زمینه ارثی و …) اندازه ای بزرگ دارند، انجام می شود.

عوارض ناشی از این عمل بستگی به فاکتور هایی مانند مراقبت های پس از عمل و جراح متبحر و با تجربه دارد. این عمل به دلیل اینکه جز عمل های زیبایی محسوب می شود تحت تاثیر هیچ بیمه درمانی قرار نمی گیرد و هزینه های آن به صورت آزاد محاسبه می شود (مگر در مواردی خاص مانند بیماران سرطانی).

به دلیل حساسیت زیاد این عمل، انتخاب جراح با تجربه باید اولین و مهمترین اولویت افراد متقاضی ماموپلاستی باشد. این عمل گرچه در زنان رایج بوده اما از آن برای درمان ژنیکوماستی در مردان نیز استفاده می شود.

کوچک کردن سینه برای چه کسانی مناسب است؟

افراد سالمی که سینه‌های بزرگی داشته (ماکروماستیا) و این مورد باعث درد در نواحی گردن، شانه و پشت می‌گردد کاندید مناسبی رای جراحی کوچ کردن سینه می‌باشند.

سن مناسب برای عمل ماموپلاستی چیست؟

انجام این عمل شرط سنی ندارد اما، موارد ذیل لازم است مورد توجه قرار گیرد:

  • سینه به قدری حجیم باشد که انجام فعالیت‌های اجتماعی را مختل نماید
  • رشد جسمی و فکری شخص کامل شده باشد
  • شخص آگاهانه تصمیم گرفته باشد و از عوارض احتمالی آن آگاهی کامل داشته باشد
  • داشتن انتظارات منطقی از نتیجه عمل

برای انجام عمل چگونه آماده شویم

اگر از داشتن سلامتی کامل جسمی و روحی مطمئن بوده و مرتبا تمرینات ورزشی معمول را انجام داده‌اید، برای انجام عمل جراحی کوچک کردن سینه آمادگی دارید. متوقف کردن مصرف انواع مواد تدخینی را فراموش نکنید.

آیا می توانم سایز مورد نظرم را انتخاب کنم؟
اهداف خود را قبل از جراحی با جراح در میان بگذارید. جراح زیبائی سعی خواهد کرد خواسته شما را برآورده کند، مشروط بر اینکه، سلامتی شما در معرض مخاطره قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما اینجا هستید

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

دکتر غلامحسین غرابی

غلامحسین غرابی دکتر زیبایی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران

خدمات

جستجو

Search