با پلک‌هایمان مهربان باشیم

متاسفانه اکثر مردم پلكها را دست کم می‌گیرند. پلک‌ها از چشمان ما محافظت کرده و امکان خوابیدن را به ما اعطا می‌کنند. پلک‌ها نازکترین پوست بدن هستند. عضله‌ای به پلک‌ متصل است که امکان باز و بسته شدن ارادی (مانند خوابیدن) یا غیرارادی (مانند چشمک زدن) را فراهم می‌کند.

نقش اصلی پلک‌ها محافظت از چشم است. مرطوب ماندن مداوم سطح چشم ضروری است و پلک مسئول پخش لایه نازک اشک به طور مساوی در سطح چشم است. هنگام خواب فعالیت پلک‌ها متوقف نشده و از خشک شدن قرنیه ممانعت می‌کنند. ابروها به نقش پلک‌ها کمک می‌کنند و چشم را در برابر گرد و غبار و عرق محافظت می‌کند.

پلک‌ها ساختار پیچیده‌ای داشته و از لایه‌هایی پوست، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، اعصاب‌، عروق خونی و چربی تشکیل شده‌اند.

مشکلات پلک دارای طیف وسیعی از فرآیندهای خوش‌خیم گرفته تا تومورهای بدخیم می‌باشد. خوشبختانه، اکثر اختلالات پلک تهدیدکننده جدی بینایی نیستند، اما بسیاری از علائم تحریک کننده مانند سوزش، احساس وجود جسم خارجی یا درد را ایجاد می‌کنند. یکی از شایع‌ترین مشکلات پلک، بلفاریت یا التهاب است.

اختلالات شایع پلک

• درماتوشالازیس: آویزان شدن غیرمتعارف و بیش از حد پوست یا چربی پلک
  • اکتروپیون: انحراف پلک به سمت خارج
  • آنتروپیون: انحراف پلک به سمت داخل
  • فلج صورت (فلج بل): عدم توانایی بسته شدن پلک فوقانی یا از بین رفتن فشار عضلات پلک تحتانی

پیشگیری از بروز اختلالات پلک

• شستشوی مداوم و مرتب پلک‌ها با آب گرم و شامپوی کودک در پیشگیری از عفونت و التهاب پلک موثر است.
  • خودداری از لمس یا مالش چشم با دست
  • شستشوی مرتب دست‌ها

گاها بلفاریت با شوره سر که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود همراه است. ضروری است با مشورت پزشک، برای کنترل باکتریها از شامپوهای دارویی استفاده شود.

ناهنجاریهای پلک ضمن تاثیر منفی بر روی زیبائی، می‌تواند بر بینایی شخص نیز تاثیر منفی داشته باشد. هر چند برخی از ناهنجاری‌ها و اختلالات پلک به مرور زمان و یا با از بین رفتن عفونت، برطرف می‌شوند اما، در صورت عدم مراجعه به پزشک و سهل‌انگاری در مداوا، احتمال دارد باعث بروز اختلالات مزمن جدی نظیر خشکی چشم، آستیگماتیسم و حتی کاهش بینایی شوند.

ضروری است با توجه به تداخل اجتناب‌ناپذیر پلک با سلامت بینائی، در انتخاب پزشک جراح، نهایت دقت و وسواس را مبذول دارید.

در اغلب منابع، سن مناسب برای انجام عمل بلفاروپلاستی بعد از 35 سالگی قید گردیده است. در مواردی که شخص دارای عارضه افتادگی پلک به صورت مادرزادی می‌باشد و مخصوصا در مواردی که علاوه بر جنبه زیبائی صورت، بر بینائی نیز تاثیر منفی داشته باشد، در سنین پائین‌تر نیز انجام بلفاروپلاستی بلامانع است.

فراموش نکنید که چند روز پیش از جراحی، در صورتی که از دخانیات و قرص‌های ضد انعقاد خون استفاده می‌کنید، مصرف آنها را قطع نمائید.

در مواردی، جهت بهینه‌تر شدن نتایج بلفاروپلاستی پلک بالا و پائین، جراح پلاستیک به انجام آزمایشات و معایناتی  نظیر میدان دید، سنجش بینایی و میزان ترشح اشک برای پیشگیری از ایجاد خشکی چشم را نیز توصیه و مد نظر قرار می‌دهند.

نشانه‌های ظاهری کاندیدای مناسب بلفاروپلاستی

در صورتی که حائز یک یا چند مورد از موارد ذیل هستید، جراحی پلک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد:

• گشاد یا افتاده بود پلک‌های بالایی
  • وجود پوست اضافی در پلک‌های فوقانی به نحوی که موجب بروز اختلال در بینائی گردد
  • وجود پوست زیاده از حد در پلک‌های پایین
  • پف‌کردگی بیش از حد پلک پائینی

چشم‌ها یکی از المان‌های تعیین‌کننده زیبائی صورت بوده و وجود هرگونه ناهنجاری و عارضه در پلک‌ها، بر مقوله زیبائی چشم‌ها نیز تاثیر منفی دارد. بلفاروپلاستی می‌تواند نقشی مثبت و حیاتی در ایجاد هماهنگی اجزای صورت و کاهش اثرات پیری در صورت شخص گردد. با جراحی زیبائی پلک می‌توان علائمی نظیر چشم‌های خسته، پوست اضافی، افتادگی پلک و حلقه دور چشم را مداوا نمود. بلفاروپلاستی را می‌توان همزمان با سایر روش‌های جوان‌سازی پوست و صورت نظیر لیفت ابرو نیز انجام داد.

دکتر غلامحسین غرابی، فوق تخصص جراحی پلاستیک، زیبائی و ترمیمی، با بهره‌گیری از تکنیک‌های نوین جراحی و با داشتن تجربه کافی در انجام جراحی پلک، و با رعایت کامل رجحان حفظ سلامتی بیمار بر جنبه زیبائی، مشاوری متبحر و امین برای مراجعین محترم می‌باشد.

جهت رعایت قوانین ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل‌های مربوطه، دکتر غلامحسین غرابی سایت اختصاصی خود را با اضافه نمودن آیتم‌هایی نظیر ویزیت مجازی و نوبت‌دهی اینترنتی، به‌روزرسانی نموده است. برای طرح سئوالات خود به بخش ویزیت مجازی مراجعه نموده سئوالات خود را مطرح نمائید. در اسرع وقت، پاسخ مبسوط و کامل سئوالات ارسال خواهد گردید.

شما اینجا هستید

خدمات